خبرگزاری کار ایران

روایت «نیویورک تایمز» از تنش تجاری بین ۲ اقتصاد بزرگ جهان

asdasd
کد خبر : ۶۱۰۷۷۶

رئیس‌جمهوری چین اعلام کرد که تنها با گفت‌وگو و توسعه صلح‌آمیز است که می‌توان به نتیجه برد-برد دست یافت. وی تاکید کرد که کشورش درهای خود را بیش از پیش به روی اقتصاد جهان خواهد گشود.

به گزارش ایلنا به نقل از نیویورک‌تایمز، «شی جین‌پینگ»، رئیس‌جمهوری چین، امروز –سه‌شنبه- کشورش را متعهد به باز کردن درهای اقتصادش تصویر کرد.

وی رویکردی متفاوت از نگرش «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، مبنی بر اعمال تعرفه بر واردات از چین و محدود کردن تجارت با این کشور، پیش گرفته و از ضرورت «گفت‌وگو به‌جای رویارویی» سخن به میان آورد. 

شی جین‌پینگ که برای نخستین‌بار پس از آغاز منازعه روزافزون میان کشورش و آمریکا در منظر عموم سخن می‌گفت، به‌طور ضمنی حکومت ترامپ را هدف قرار داد. 

رئیس‌جمهوری چین گفت: «طرز فکر مربوط به جنگ سرد و بازی‌های باخت‌باخت دیگر به کار نمی‌آیند. تنها با پیروی از توسعه صلح‌آمیز و همکاری با یکدیگر است که می‌توانیم به نتایج برد-برد دست یابیم.»

وی همچنین وعده داد که تلاش‌هایی را که برای سنگربندی در اقتصاد جهانی انجام می‌شود کنار بگذارد و افزود: «درهای گشوده چین به روی اقتصاد جهان بسته نخواهند شد و حتی گشوده‌تر از پیش نیز خواهد شد.»

شی جین‌پینگ تاکید کرد که چین در برخی زمینه‌ها حاضر به کوتاه آمدن است، از جمله رفع محدودیت بر خودروهای وارداتی تا آخر سال و همچنین وعده به سرمایه‌گذاران خارجی برای دسترسی بیشتر به بازارهای مالی کشور که مقام‌های رسمی در گذشته وعده‌اش را داده بودند. او همچنین با اشاره به اصلی‌ترین شکایت دونالد ترامپ از چین، وعده داد که حقوق مالکیت معنوی را تحکیم بخشد. 

اظهارات شی درست در نقطه مقابل لحن مبارزه‌طلبانه ترامپ و دولتش قرار دارد. 

او گفت: «باید به منافع و نگرانی‌های اصلی یکدیگر احترام بگذاریم و رویکردی متفاوت را در روابط میان دو کشور پی بگیریم و به گفت‌وگو بها دهیم تا به رویارویی. در دورانی زندگی می‌کنیم که گرایش روزافزونی به گشودگی تجاری و ارتباط وجود دارد.»

این سخنرانی، که در نشست بائو برای آسیا در جزیره جنوبی چین در منطقه هانیان ایراد شد، آخرین تلاش از سوی طرف چینی برای نشان دادن خود به‌عنوان هوادار تجارت آزاد و رشد قابل‌اطمینان بود. این رویکرد چین در تضاد با اتهام‌های طولانی‌مدت علیه این کشور مبنی بر نقض قوانین تجاری و حقوق مالکیت معنوی قرار دارد. این امر همچنین نشان از این دارد که شی جین‌پینگ چنبره خود را بر حیات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشورش تنگ‌تر می‌کند. 

بی‌تردید، برخی درباره این‌که چین وعده‌هایش مبنی بر گشودگی تجاری را پی بگیرد تردیدهایی داشتند. 

«جوئرگ ووتکه»، رئیس پیشین اتاق بازرگانی اروپا در پکن، با اشاره به سخنرانی شی جین‌پینگ در مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۷، گفت: «مردم درباره سخنرانی شی در بائو می‌گویند: ما این حرف‌ها را در مجمع داووس شنیده‌ایم. عملت را نشان بده.»

اما در دورانی که سیاست‌گذاری‌های ایالات متحده ثبات نظم جهان را تهدید کرده است، اعتماد روبه‌رشد چین و حمایت کلامی‌اش از قوانین تجارت بین‌المللی جایگزینی جذاب و بالقوه برای دیگر کشورها در برابر لفاظی‌های ترامپ است. 

سخنرانی شی جین‌پینگ تنها چند روز پس از آن ایراد شد که چین و ایالات متحده آمریکا یکدیگر را تهدید به اعمال تعرفه‌های گمرکی کردند و به نگرانی‌ها درباره جنگ جهانی تجاری دامن زدند. مقام‌های رسمی دولت ترامپ، چین را متهم کردند که شرکت‌های خارجی را مجبور به دادن اطلاعات به پکن می‌کنند تا بتوانند اقتصاد کشور را نوسازی کنند و شرکت‌هایی تاسیس کنند که بتوانند با همتایان آمریکایی خود رقابت داشته باشند. 

چین کوشیده است در رابطه با مسئله تجاری لحنی متعادل پیش گیرد. این کشور هفته گذشته به‌سرعت به احتمال وضع تعرفه‌های جدید از سوی آمریکا به ارزش ۵۰ میلیارد دلار بر واردات از چین واکنش نشان داد و اعلام کرد که با هر دلار تلاش آمریکا در این رابطه مقابله به مثل می‌کند. همزمان، مقام‌های چین گفتند که می‌خواهند از نبرد تجاری دوری کنند و مذاکره را در پیش بگیرند. 

امروز، شی جین‌پینگ وعده داد که تا پایان سال جاری میلادی تعرفه‌های «به صورت چشمگیر پایین‌تری» را بر واردات خودرو از آمریکا درنظر خواهد گرفت و از قرار معلوم با این کار مهر تاییدی گذاشت بر توئیتی که چند ساعت قبل از آن دونالد ترامپ درباره مالیات ۲۵ درصدی چین نوشته بود.

اما وعده شی جین‌پینگ درباره باز کردن نظام بانکی چین و همچنین بخش‌های خودرو و تولیدی چندان هم تازه نیست. در نوامبر گذشته، چین اعلام کرد که محدودیت‌ها بر مالکیت خصوصی بانک‌ها و دیگر شرکت‌های مالی را به‌تدریج کنار خواهد گذاشت، اما شرکت‌های مالی هنوز هیچ جزئیاتی درباره چگونگی یا زمان رخ دادن این اتفاق دریافت نکرده‌اند. 

حتی زمانی‌که ستیز تجاری بر بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان سایه انداخته بود، مقام‌های چین لحن جنجالی واشنگتن را فرصت دانستند. از زمانی که ترامپ در سال ۲۰۱۶ به ریاست‌جمهوری آمریکا برگزیده شد و سیاست اولیه کشورش را براساس کنار گذاشتن برخی از شرکایش بنا نهاد، شی جین‌پینگ و دیگر رهبران چین کوشیدند جای خالی آمریکا در جهان را پر کنند. 

شی جین‌پینگ برای نخستین‌بار در سال گذشته، در روز سوگند و آغاز به کار ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور، به داووس سفر کرد تا در اجلاس جهانی تغییرات اقلیمی شرکت کند. ترامپ به‌صورت علنی ایده تغییرات آب‌وهوایی را زیر سوال برده است. مقام‌های چین همچنین پیشتاز بسیاری از گردهمایی‌های اجلاس داووس در ماه ژانویه بودند و در چندین مورد خواستار همکاری‌های بیشتر بین‌المللی شدند. 

درخواست چین برای اتحاد می‌تواند همچنین به برخی نتایج ناراحت‌کننده در مورد قدرت‌گیری اخیر شی جین‌پینگ کمک کند. ماه گذشته، چین رسما مدت زمان صدارت بالاترین مقام این کشور را ملغی اعلام کرد؛ امری که می‌تواند زمینه را برای رهبری مادام‌العمر شی مهیا کند. این اقدام واکنش‌هایی را میان برخی کشورها از جمله ایالات متحده برانگیخت. 

در بائو، مقام‌های چین رهبری شی جین‌پینگ را آغازی برای اجرای برنامه‌های بلندپروازانه در راستای بازبینی در اقتصاد کشور و گشوده‌تر کردن آن دانستند. 

«فان گنگ»، رئیس انستیتو تحقیقات اقتصاد ملی، گفت که در صورت تبدیل شدن نزاع میان آمریکا و چین به جنگ تجاری، دیگر کشورها نیز متضرر خواهند شد. او با اشاره به گوشی‌های آی‌فون شرکت «اپل» گفت که چین تنها حلقه‌ای از زنجیره‌ پیچیده و منطقه‌ای عرضه در آسیا است. هر اقدام تلافی‌جویانه از سوی آمریکا تاثیری مخرب بر کره جنوبی، مالزی، ‌ژاپن و تایوان خواهد داشت. 

او افزود: «بی‌تردید بلاتکلیفی عظیمی در رابطه با جنگ تجاری وجود دارد. همه‌چیز از یک اختلاف سلیقه اقتصادی آغاز شد و اکنون با نزاع و حتی امکان جنگ تجاری مواجه‌ هستیم. این نبرد تجاری می‌تواند بر کل زنجیره عرضه تاثیر بگذارد و در حال حاضر خطر نظام‌مند برای چین نیز همین است.»

بسیاری از مدیران تجاری چین کوشیدند در اظهارنظرشان درباره اجلاس بائو به چنین تعادلی دست یابند. اما برخی هشدار می‌دهند که تمرکز تعرفه‌های پیشنهادی ترامپ بر محصولات فناوری می‌تواند شکاف میان جهان فناوری دو کشور را بیش از پیش کند و در نهایت هرگونه نوآوری را در نطفه خفه کند. 

«دانگ مینژو»، رئیس شرکت «گری الکتریک اپلاینس»، از تولیدکنندگان بزرگ چین، گفت: «این آلمان، آمریکا و ژاپن هستند که استانداردهای بین‌المللی را در زمینه فناوری تعیین می‌کنند. ما در چین چنین استانداردهایی نداریم، اما به باور من می‌توانیم به آن دست یابیم.»

اما همه در این زمینه چنین رویکرد مدبرانه‌ای نداشتند. «جک ما»، میلیاردر و رئیس اجرایی شرکت «علی بابا» هشدار داد که وعده او برای ایجاد میلیون‌ها شغل در ایالات متحده می‌تواند تحت تاثیر نزاع تجاری میان پکن و واشنگتن قرار بگیرد. 

وی در این‌باره گفت: «اگر آمریکا و چین روابط خوبی با هم داشته باشند، می‌توانیم نه‌تنها یک میلیون بلکه ۱۰ میلیون شغل ایجاد کنیم.»

وی در عین حال تصریح کرد: «اگر این دو روابط خوبی با یکدیگر نداشته باشند، ۱۰ میلیون شغل از دست می‌رود».

ترجمه: آزاده کشوردوست

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز