خبرگزاری کار ایران

دیدار اعضای دیده‌بان جهانی شیمیایی درباره حمله به جاسوس سابق روس

asdasd
کد خبر : ۶۰۸۵۴۰

یک آزمایشگاه در بریتانیا اعلام کرد که ماده به‌کار رفته در حمله به جاسوس دوجانبه و پیشین روس در بریتانیا عامل اعصاب بوده، اما مشخص نیست که آیا این عامل در روسیه توسعه یافته یا خیر.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، اعضای دیده‌بان جهانی شیمیایی قرار است امروز –چهارشنبه- پشت درهای بسته با یکدیگر دیدار داشته باشند. این دیدار پس از آن‌ صورت می‌گیرد که یک آزمایشگاه در بریتانیا اعلام کرد که اثبات نشده روسیه عامل اعصاب مرگباری را تولید کرده باشد که از آن برای مسموم کردن «سرگئی اسکریپال»، جاسوس دوجانبه پیشین روس، استفاده شده است. 

این گفت‌وگو به درخواست روسیه در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی برگزار شده است که اعلام کرده بود بنا دارد «درباره وضعیت فعلی و اتهام‌های مطرح‌شده در رابطه با حادثه سالیزبوری صحبت کند.»

«یوری فیلاتوف»، سفیر روسیه در ایرلند، به خبرنگاران گفت: «امیدواریم که درباره این مسئله به‌طور جامع گفت‌وگو کنیم و از بریتانیا بخواهیم که هرگونه سند و مدرکی را که ممکن است در این رابطه داشته باشند، ارائه دهند.»

روز گذشته –سه‌شنبه- سازمان ویژه‌ای که مسئول بررسی عامل اعصاب استفاده شده روی سرگئی اسکریپال و دخترش «یولیا» بود، اعلام کرد که در جایگاهی نیست که بتواند درباره سرمنشاء این ماده اظهارنظر کند. 

اسکریپال که پس از مبادله جاسوس‌ها میان بریتانیا و روسیه در شهر سالیزبوری زندگی می‌کرد، در چهارم مارس به همراه دخترش به عامل اعصاب آلوده شد و از آن زمان در بیمارستان بستری است. بریتانیا و متحدان غربی اصلی‌اش روسیه را مسئول این حمله می‌دانند.

۴۱ کشور عضو سازمان منع سلاح‌های شیمیایی که ریاست این شورا را برعهده دارند، قرار است در ساعت ۱۰ صبح (ساعت هشت صبح به وقت گرینویچ) در مقر این سازمان در شهر لاهه با یکدیگر دیدار کنند. 

این دیدار پس از آن روی می‌دهد که روسیه نیز نمونه‌هایی از عامل نوویچوک را دریافت کرد و مورد آزمایش قرار داد. 

فیلاتوف گفت: «روسیه مایل است حقیقت کل این ماجرا آشکار شود.»

اما وزیر خارجه بریتانیا معتقد است که روسیه برای تضعیف روند تحقیقات سازمان منع سلاح‌های شیمیایی این ملاقات را ترتیب داده است. 

وزارت خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ابتکار روسیه تاکتیکی انحرافی است که می‌خواهد کار سازمان منع سلاح‌های شیمیایی را از مسیر خود منحرف کند و مانع رسیدن آن‌ها به نتیجه شود.»

طبق این بیانیه: «البته، لزومی ندارد که کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی برای قربانیان حملات شیمیایی در تحقیقات خود با کسی همداستان شود که احتمالا خودش عامل آن بوده است.»

«گری آیتکنهد»، رئیس آزمایشگاه دفاعی «پورتون داون» به شبکه خبری اسکای نیوز بریتانیا گفت که آزمایش‌های انجام شده نشان از این دارد که ماده به‌کار رفته در حمله به جاسوس سابق روس عامل اعصاب نوویچوک بود که در دوران اتحاد جماهیر شوروی توسعه یافته بود. 

اما وی بلافاصله افزود: «ما هنوز منبع دقیق این ماده را مشخص نکرده‌ایم.»

آیتکنهد گفت: «کار ما این است که گواه علمی لازم برای درک ماهیت اصلی این عامل اعصاب را مشخص کنیم و دریافته‌ایم که این ماده از خانواده نوویچوک است و رده‌بندی نظامی دارد، اما در جایگاهی نیستیم که محل تولید آن را مشخص کنیم.»

او در ادامه افزود: «تولید این عامل نیاز به روش‌هایی پیشرفته دارد که تنها در اختیار کنشگران دولتی است.»

 

  

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز