خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیته بین‌المللی المپیک:

کره شمالی در ۲ المپیک پیش رو شرکت می‌کند

asdasd
کد خبر : ۶۰۷۶۶۶

رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، در دیدار با رهبر کره شمالی، اعلام کرد که این کشور با شرکت در بازی‌های تابستانی توکیو در سال ۲۰۲۰ و بازی‌های زمستانی پکن در سال ۲۰۲۲ موافقت کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، کره شمالی در دو المپیک آینده در ژاپن و چین شرکت خواهد کرد. این خبر را «توماس باخ»، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، امروز –شنبه- پس از دیدار با «کیم جونگ‌اون»، رهبر کره شمالی، در پیونگ‌یانگ اعلام کرد. 

باخ روز پنج‌شنبه به پیونگ‌یانگ سفر کرد تا با رهبر کره شمالی دیدار کند، پس از آن‌که شرکت این کشور در بازی‌های زمستانی پیونگ‌چانگ سبب شد از تنش‌ها در شبه‌جزیره کاسته شود. 

باخ در بازگشت از سفر خود، در فرودگاه به خبرنگاران گفت که کره شمالی در بازی‌های تابستانی ۲۰۲۰ توکیو و بازی‌های زمستانی ۲۰۲۲ پکن شرکت خواهد کرد.

باخ گفت: «در دیداری که روز گذشته با رهبر عالی مقام جمهوری دموکراتیک خلق کره داشتم، او کاملا از کمیته بین‌المللی المپیک حمایت کرد.»

نکته جالب استفاده باخ از نام رسمی کره شمالی، جمهوری دموکراتیک خلق کره، بود.

او اضافه کرد: «کمیته بین‌المللی المپیک پیشنهاد راهپیمایی مشترک و احتمالی دو کره یا دیگر کارهای مشترکی را که می‌توان انجام داد به توکیو و چه‌بسا در وقت مقتضی به پکن ارائه خواهد کرد.»

خبرگزاری مرکزی کره شمالی (کی‌سی‌ان‌ای) گزارش داد که باخ به کیم جونگ‌اون گفته است که هدفش از این سفر «ابراز صمیمانه‌ترین تشکر‌ها» به رهبر این کشور بوده، چراکه او با تصمیمش به شرکت در المپیک زمستانی پیونگ‌چانگ کمک شایانی به این بازی‌ها به‌عنوان «نمادی از صلح» کرده است. 

ورزشکاران کره شمالی و کره جنوبی با پرچم واحد شبه‌جزیره کره در المپیک زمستانی 2018 شرکت کردند؛ اتفاقی که باعث کاسته شدن تنش میان دو کشور شد. 

خبرگزاری مرکزی کره‌شمالی اعلام کرد که کیم از حمایت کمیته بین‌المللی المپیک و همکاری با کره‌شمالی، «جدای از شرایط سیاسی»، تشکر کرده است. 

بنا به این گزارش، کیم گفت که امیدوار است رابطه کمیته بین‌المللی المپیک با کمیته المپیک کره شمالی به شکل مطلوبی گسترش یابد و انتظار دارد که با ادامه این همکاری سطح ورزش در این کشور بهبود پیدا کند. 

یک مقام رسمی در وزارت اتحاد کره جنوبی گفت که از گزارش خبرگزاری مرکزی کره‌شمالی باخبر است، اما از دادن اطلاعات بیشتر در این زمینه خودداری کرد. 

باخ دعوت کره‌شمالی در ماه فوریه را پذیرفت و در آن زمان به رویترز گفت که او ورزش را راهی برای کاهش تنش‌های سیاسی می‌داند. 

پس از سفر غافلگیرکننده کیم جونگ‌اون به پکن و دیدار با «شی جین‌پینگ»، رئیس‌جمهوری چین، ارتباط با کمیته بین‌المللی المپیک گمانه‌زنی‌هایی بالا گرفته که چه‌بسا کیم جونگ‌اون پس از ملاقات با «مون‌ جائه این» رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی، و «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، با رهبران دیگر کشورها نیز دیدار و گفت‌وگو کند.

پس از المپیک بازی‌های زمستانی در کره جنوبی در ماه فوریه، یخ روابط دو کره آب شده، تا جایی که قرار است در تاریخ ۲۷ آوریل پس از بیش از یک دهه با یکدیگر دیدار کنند. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز