خبرگزاری کار ایران

مجلسی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

انتقاد تیلرسون به «هدایت زورخانه‌ای» کاخ‌سفید توسط ترامپ است/ داماد رئیس‌جمهور قربانی اصلی تنش داخلی

asdasd
کد خبر : ۵۹۸۷۰۴

رئیس‌جمهوری آمریکا خود را در قالب مدیرعامل و نه رئیس‌جمهوری این کشور ارزیابی می‌کند و همین موضوع اختلاف در دستگاه دیپلماسی را به سمت بحران پیش می‌برد.

«فریدون مجلسی» تحلیلگر ارشد مسائل آمریکا با اشاره به ابعاد انتقادهای وزیر خارجه آمریکا از دخالت در امور دستگاه دیپلماسی این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: قبل از آنکه سخنان اعتراضی اخیر وزیر خارجه آمریکا را مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم باید به این نکته توجه کنیم که شخصیت «رکس تیلرسون» کاملاً با تیم زورخانه‌ای ترامپ متفاوت است. او یک دیپلمات حرفه‌ای است که خصوصاً در مساله دیپلماسی انرژی و چند جانبه تجربیات بالایی دارد و شخصیت او بر خلاف ترامپ از یک آداب حرفه‌ای پیروی می‌کند که همین موضوع باعث می‌شود در سطح بین‌المللی برای او احترام زیادی قائل باشند.

وی ادامه داد: بی‌اطلاعی ترامپ از وضعیت سیاست خارجی کشورش و همچنین نگاه کاسب‌کارانه او به وقایع موجب شده تا ساکن کاخ‌سفید از وضعیت پرونده‌ها و موضوعات مهم مطرح شده در وزارت خارجه آمریکا بی‌خبر باشد. به عنوان مثال در پرونده تنش میان قطر و عربستان، ترامپ اصلاً خبر نداشت که آمریکا در قطر پایگاه نظامی دارد؛ از این جهت شاهد بودیم که تیلرسون به میدان رفت و کلاً مساله اصلی توسط وزیر خارجه ایالات متحده راهبری شد. این وضعیت نشان می‌دهد که هر شخص به خود اجازه دخالت در امور دستگاه دیپلماسی آمریکا را بدهد و منشاء انتقادهای تیلرسون همین موضوعات است.

روز گذشته چندین مقاله در روزنامه‌های آمریکا منتشر شد که هدف اصلی آنها «جرد کوشنر» داماد ترامپ بودند و دقیقاً انتقادهایی که تیلرسون از آنها ارائه کرده بود را بازگو کردند. در این مقالات و گزارش‌های تحلیلی – خبری به عبارت خویشاوندسالاری به سبک ترامپ اشاره شده بود. به گونه‌ای که رسانه‌ها و مطبوعات آمریکا معتقدند ترامپ پس از ورود به کاخ‌سفید خویشاوندسالاری و سیاست دخالت خانوادگی در امور کشور را در دستور کار قرار داده است.

این دیپلمات اسبق کشورمان با بیان اینکه ترامپ آمریکا را شرکت تجاری خود می‌داند، گفت: خویشاوندسالاری در کاخ‌سفید و ادبیات نامناسب ترامپ به حدی افزایش پیدا کرده است که دختر، داماد و پسر او در این حلقه به شدت فعال هستند. حتی اخباری منتشر شده که نشان می‌دهد خلبانی که حمل‌ونقل ترامپ را در جریان سفرهای انتخاباتی او به عهده داشته است، به عنوان رئیس سازمان هواپیمایی آمریکا منصوب شده است. در اینجاست که با بررسی پرونده روسای جمهور قبلی آمریکا و مانند کندی یا آیزنهاور به این نتیجه می‌رسیم که علاوه بر آنکه ترامپ از سیاست سر در نمی‌آورد حتی خانواده او کوچکترین آموخته و تجربه‌ای در این خصوص ندارند.

ترامپ خود را به عنوان مدیرعامل آمریکا می‌داند؛ به عبارت دیگر رئیس‌جمهوری ایالات متحده کشور را شرکت خصوصی خود می‌داند که باید همگان از قوانین او اطاعت کنند. بارها دیده شده است که درگیری‌های لفظی داخلی میان تیلرسون با داماد ترامپ و حتی ژنرال مک‌مستر، مشاور امنیت ملی آمریکا رخ داده که به نظر می‌آید این درگیری‌ها تنها با استعفا دادن تیلرسون یا به حاشیه رفتن اقوام ترامپ و کسانی مانند نیکی‌ هیلی و ژنرال مک‌مستر مرتفع خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری معتقدند اگر تنش میان تیلرسون و اطرافیان ترامپ افزایش پیدا کند قربانی اصلی این ماجرا وزیر خارجه ایالات متحده خواهد بود. اما مساله این است که جایگاه تیلرسون با اشخاصی که ترامپ آنها را برکنار کرده یا خودشان استعفاء داده‌اند، کاملاً متفاوت است. بر اساس قانون اساسی آمریکا اگر رئیس‌جمهور و پس از آن معاون رئیس‌جمهور و رئیس مجلس به ترتیب استعفاء دهند که کنار گذاشته شوند، وزیر خارجه چهارمین شخصی است که هدایت کشور را عهده‌دار خواهد شد. از سوی دیگر وزیر خارجه توسط سنا مورد تایید قرار گرفته و عقبه پشتیبانی سیاسی دارد؛ از این جهت اگر تیلرسون نتواند دوام بیاورد، گزارش خود را ارائه داده و استعفا می‌دهد که این موضوع بعید به نظر می‌رسد. اما اگر استعفا دهد به عنوان گزینه جمهوری‌خواهان در انتخابات آینده ریاست جمهوری به میدان خواهد آمد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز