خبرگزاری کار ایران

دستمالچیان در گفت‌وگو با ایلنا:

سعد الحریری به دنبال نقش‌آفرینی بیشتر در انتخابات آتی لبنان/ صلح داخلی با حزب‌الله، دستور کار جدید بیروت

asdasd
کد خبر : ۵۹۰۸۸۶

نخست‌وزیر لبنان به دنبال سلطه بر انتخابات پارلمانی آینده است تا از این طریق احزاب مخالف را به حاشیه براند و در سطح دیگر آرامش داخلی بیروت را تضمین ملی کند.

«احمد دستمالچیان» سفیر سابق ایران در لبنان در تحلیل ابعاد سخنان «سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان مبنی بر لزوم توافق با حزب‌الله لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: سخنان اخیر نخست‌وزیر لبنان دارای دو بخش بود که بخش اول متوجه انتخابات پارلمانی این کشور می‌شود و بخش دیگر به وضعیت حزب‌الله و مناسبات بیروت با جریان مقاومت برمی‌گردد. باید توجه داشت که برای اولین بار است که انتخابات در لبنان بر اساس قانون جدید برگزار می‌شود و از سوی دیگر، حضور نمایندگان طوایف گوناگون در این دوره از انتخابات موجب شده تا الحریری تا حدی احساس خطر کرده و وارد میدان شود. به عبارت دیگر، نخست‌وزیر لبنان برای آنکه پایگاه رای خود را تقویت کرده و نفوذ خود در ساختار سیاسی بیروت را حفظ کند، اقدام به حضور در این انتخابات کرده است.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که عامل اصلی حضور الحریری در میدان انتخابات، تغییر ماهیت و ساختار انتخابات لبنان است که او از ترس آن که با ریزش آراء روبه‌رو شود، از طریق حضور در انتخابات به نوعی درصدد پیشگیری از این وضعیت است. علاوه بر آن نخست‌وزیر لبنان سیاست تنش‌زایی را دنبال نمی‌کند؛ چراکه او رسماً می‌داند که کشورش توان روبه‌رو شدن با بحران جدید را ندارد و از این جهت یک سیاست واقع‌گرایانه در دستور کار قرار گرفته است. لذا این که دیده می‌شود الحریری به لزوم توافق با حزب‌الله اشاره می‌کند، ریشه در تجربیات سال‌های اخیر به خصوص حصر اخیر او در عربستان دارد. بنابراین از نظر او بهترین راه رسیدن به توافق با مقاوت برای جلوگیری از هرگونه بحران داخلی است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه اسرائیل توان به هم ریختن لبنان در وضعیت فعلی را ندارد، گفت: الحریری به نوعی به دنبال آن است تا در افکار عمومی حزب‌الله را تایید کند اما عده‌ای معتقدند که اسرائیل به موازات این وضعیت قصد دارد تا لبنان را با بحران روبه‌رو کند. واقعیت این است که اوضاع فعلی تل‌آویو به گونه‌ای نیست که بخواهد در کنار هجمه بین‌المللی در خصوص پرونده قدس وارد بازی دیگری به نام بیروت شود. از سوی دیگر، احزاب در داخل لبنان به این حقیقت دست پیدا کرده‌اند که باید وحدت و انسجام ملی را حفظ کنند؛ بنابراین نمی‌توان طرح‌ریزی سناریوی جدید از سوی اسرائیل علیه لبنان را متصور بود.

چندی پیش اسرائیل در جنوب لبنان طرحی را برای استخراج غیرقانونی نفت از حوزه نفتی لبنان کلید زده بود که حزب‌الله وارد میدان شد. به گونه‌ای که اسرائیل در حلقه نهم چاه‌های نفتی لبنان اقدام به حفاری کرده بود که با واکنش و اخطار تند مقاوت روبه‌رو شد که نهایتاً این پرونده به بن‌بست رسید و خاتمه یافت. این پرونده می‌تواند نمونه‌ای از عدم توان اسرائیل برای نفوذ در خاک لبنان باشد. به موازات این مباحث، عربستان سعودی هم علاقه دارد تا سناریوهای مختص به خود را راهبری کند که البته تا به امروز ناموفق بوده است. استعفای الحریری و حصر آن در ریاض یکی از همین دلایل است. در مجموع اوضاع و احوال در لبنان آن گونه که سعودی‌ها و صهیونیست‌ها می‌خواهند پیش نمی‌رود اما نباید از هرگونه به هم ریختگی در لبنان و سعی آنها برای تهدید لبنان غافل بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز