خبرگزاری کار ایران

قریشی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

تطهیر نماینده جدید سازمان‌ ملل در یمن توسط عربستان/ چشم‌انداز روشنی در صنعا دیده نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۸۵۵۱۷

تاثیرگذاری نماینده جدید سازمان ملل در امور یمن بستگی به بازیگری عربستان و سایر قدرت‌های درگیر در این پرونده دارد اما موضع‌گیری از سوی او باید عادلانه و معقول باشد.

«سیداصغر قریشی» سفیر اسبق ایران در یمن با اشاره به کناره‌گیری نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: دلیل اصلی کناره‌گیری «اسماعیل ولد شیخ احمد» فشاری است که عربستان سعودی بر او وارد کرده است. در این راستا اخبار متناقضی در مورد برکناری نماینده سازمان ملل در امور یمن مطرح شده است؛ برخی از اخبار حاکی از آن است که دوره نمایندگی او به اتمام رسیده و برخی دیگر اعلام می‌کنند که وی از سمتش کناره‌گیری کرده است؛ اما بر اساس داده‌های موجود و با نگاهی به وضعیت یمن به سادگی می‌توان فهمید که فشار عربستان موجب کناره‌گیری او از سمت خود شده است.

وی ادامه داد: جایگزین اسماعیل ولد شیخ شخصی به نام «مارتین گریفیتس» است که خاستگاه او بریتانیا بوده و دارای سوابق مشخصی در سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری است اما تا زمانی که وی وارد عمل نشود و به صورت رسمی با مشکلات موجود در پرونده یمن روبه‌رو نشود، نمی‌توانیم ارزیابی دقیقی از کارکرد این شخص ارائه کنیم. اما نخستین بحثی که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که میانجی و نماینده سازمان ملل در یمن اساساً نباید موضع خاصی داشته باشد؛ چراکه باید دو طرف را پای میز مذاکره بیاورد و تمامی سعی خود را در جهت فراجناحی عمل کردن به کار ببندد.

در پشت پرده پرونده یمن، تحرک و اقدام‌های قدرت‌های فرامنطقه‌ای نکته‌ای است که نباید در روند تحلیل های سیاسی و میدانی این کشور مغفول بماند؛ چراکه این دولت‌ها را باید به عنوان یک متغیر تاثیرگذار در روند سیاسی یمن ارزیابی کرد و در این راستا عربستان یکی از عناصر مهم این پرونده به حساب می‌آید که موجب شده این پرونده در وضعیتی مبهم قرار بگیرد. به گونه‌ای که در وضعیت فعلی سعودی‌ها با تمام قوای خود در صنعا، تعز و سایر استان‌های یمن مشغول به فعالیت‌های مخرب و برهم زننده امنیت هستند اما خروجی آن همچنان مشخص نیست.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به ادامه کمک‌های مالی سعودی‌ها گفت: کمک‌های نقدی و مالی که از سوی ریاض به نظام اقتصادی و بانک‌های یمن صورت داده شده، به نوعی در راستای تامین هزینه برای ادامه جنگ در یمن به حساب می‌آید. به گونه‌ای که بر اساس تقاطع‌گیری و تحلیل برخی از اخبار به این آمار می‌رسیم که عربستان روزانه چیزی در حدود ۱۰ میلیون دلار در شهر تعز هزینه کرده که این روند همچنان ادامه دارد؛ البته این رقم به صورت رسمی نمی‌تواند تایید شود اما وضعیتی که از ابتدای بحران این کشور در آنجا حاکم است نشان دهنده وضعیت نامفهوم و گنگ پرونده یمن بوده و دقیقاً نشان می دهد که باید شاهد ادامه جنگ در این کشور باشیم که میزان کشته‌شدگان و تلفات نشان می‌دهد که سعودی‌ها تا چه حدی در آنجا هزینه کرده‌اند.

وی افزود: عده‌ای معتقدند که پس از ترور «علی عبدالله صالح» اوضاع در یمن به هم ریخته است اما واقعیت این است که در زمان حیات صالح هم اوضاع این پرونده مشخص نبود و پیچیدگی‌هایی که در آنجا وجود دارد باعث شده تا وضعیت همچنان نامفهوم و مبهم جلوه کند. به صورتی که استاندار عدن همچنان در این فکر است که بتواند نظام منصور هادی را در آنجا تثبیت کند و این نشان از پیچیدگی در این پرونده دارد. در اینجا باید به اختلاف عربستان و امارات در پرونده یمن و به خصوص در مورد منصور هادی اشاره کرد؛ باید توجه داشته باشیم که هادی مورد حمایت عربستان است اما امارات آن را نفی می‌کند. از این جهت آینده روشنی برای سیاست‌های ریاض نه تنها در عدن بلکه در شهرهای دیگر متصور نیست.

قریشی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا نماینده جدید سازمان ملل در امور یمن می‌تواند مشکلات و موانع را برطرف کند یا خیر، گفت: در مورد عملکرد جایگزین اسماعیل ولد شیخ باید به آینده یمن نگاه شود و تحولات را به دقت رصد و تحلیل کرد. چراکه جانشین او بریتانیایی است و در این معادله قدرت‌هایی مانند آمریکا و کشورهای اروپایی مطرح هستند و هر لحظه ممکن است سناریویی برای انحراف او طراحی شود. از سوی دیگر روابط عربستان با این کشورها با عنوان متغیر مهم و تاثیرگذار، همواره باید مورد بررسی قرار بگیرد؛ چراکه احتمال دارد فرستاده و نماینده جدید سازمان ملل در پرونده یمن هم اسیر سیاست‌بازی‌های ریاض و سایر کشورها شده و نتواند نقش خود را به درستی ایفا کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز