خبرگزاری کار ایران

آبشناس در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

روسیه به دنبال پیوند روابط آمریکا و کره‌شمالی/ فاز جدید تقابل پکن و واشنگتن در شبه‌جزیره کره

asdasd
کد خبر : ۵۸۴۵۷۶

روسیه به دنبال آب کردن یخ روابط آمریکا و کره‌شمالی است اما باید توجه داشت که چین در این پرونده نقش محوری را ایفا خواهد کرد و نمی‌توان پکن را نادیده گرفت.

«عماد آبشناس» کارشناس مسائل روسیه در تشریح ابعاد مذاکرات آمریکا و کره‌شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: دور جدید گفت‌وگوهای آمریکا و کره‌شمالی به میزبانی مسکو در وضعیتی برگزار می‌شود که سیاست خارجی ایالات متحده همچنان نامعلوم است اما آنچه که مورد نگرانی طرف روس و کره‌ای است بحث زیر پا گذاشتن معاهدات بین‌المللی توسط واشنگتن خواهد بود. اینکه دیده می‌شود دکترین نظامی آمریکا تا حد زیادی تغییر پیدا کرده و چین و روسیه به عنوان هدف جدید این دکترین مطرح شده است، نشان می‌دهد که هر لحظه احتمال وقوع درگیری دیپلماتیک و نظامی میان طرفین وجود دارد.

وی ادامه داد: اینکه آ‌مریکا در راهبرد جدید خود اعلام کرده که به دنبال مقابله با نفوذ اقتصادی چین بوده، موضوعی است که نشان می‌دهد واشنگتن به دنبال کنترل پکن در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی است. در هیمن راستا روسیه هم در فهرست اهداف آمریکا قرار دارد و مجموع این موضوع‌ها نشان می‌دهد که ایالات متحده به دنبال احیای جهان تک‌قطبی است که فشار بر چین و روسیه یکی از این سناریوها خواهد بود.

اینکه دیده می‌شود دور دوم مذاکرات روسیه، آمریکا و کره‌شمالی قرار است در مسکو صورت بگیرد این پیام را مخابره می‌کند که روسیه به دنبال جلوگیری از تشنج و تنش احتمالی نظامی است؛ اما اینکه گفته می‌شود میانجیگری روسیه و ورود آن به این پرونده به دلیل عدم توان مسکو برای ادامه تنش است، موضوعی کاملاً غلط به حساب می‌آید. چراکه روسیه به دنبال عقیم کردن جنگ در شبه جزیره کره است و از این منظر سیاست تنش‌زدایی را برگزیده است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به نقش پکن و تاثیر آن بر مذاکرات آینده با کره‌‌شمالی اظهار کرد: قطب مقابل ایالات متحده در پرونده کره‌شمالی، چین خواهد بود. باید بدانیم که پکن به عنوان شریک اصلی پیونگ‌یانگ نگذاشته تا آمریکا نفوذ خود در شبه‌جزیره کره را افزایش دهد؛ اما به هر ترتیب ایالات متحده به دنبال مهار کره‌شمالی است و در این راستا به هر کشوری فشار می‌آورد تا برنامه موشکی و هسته‌ای پیونگ یانگ را کنترل کند. تا جایی که اگر به راهبرد جدید آمریکا دقت کنیم، می‌بینیم که چین در راس اهداف واشنگتن قرار دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا چین در مذاکرات پیش‌رو حضور خواهد داشت یا خیر، گفت: به نظر نمی‌رسد که در مذاکرات ابتدایی و  مقدماتی نیازی به حضور چین باشد بلکه آنها در فاز مقدماتی به دنبال شکستن یخ روابط میان کره‌شمالی و آمریکا هستند تا بتوانند دو طرف را برای گفت‌وگو با یکدیگر آماده کنند. نکته اصلی این است که رفتار ایالات متحده با برجام می‌تواند روی این موضوع تاثیرگذار باشد؛ چراکه در صورت نقض برجام در ماه‌های آینده پیونگ یانگ می‌تواند این موضوع را به عنوان یک مولفه جدی برای خروج از مذاکره با آمریکا مدنظر قرار دهد.

آبشناس در پایان در خصوص احتمال به حاشیه راندن چین توسط مسکو و واشنگتن در پرونده کره‌شمالی خاطرنشان کرد: منافع آمریکا و روسیه در این پرونده و بسیاری از محورهای دیگر در تضاد با یکدیگر است؛ لذا احتمال توافق علیه چین وجود ندارد. از منظر دیگر، محورهای گفت‌وگو در نشست‌های آینده بحث کوتاه آمدن کره‌شمالی از برنامه هسته‌ای خود است و از سوی دیگر پیونگ‌یانگ بحث رفع تحریم‌ها را مطرح خواهد کرد؛ اما اینکه آمریکا بحث سرنگونی حکومت کره‌شمالی را مطرح می‌کند، موضوعی است که احتمالاً از سوی پیونگ‌یانگ در مذاکرات پیش رو پاسخ داده خواهد شد و بدون تردید واشنگتن به سادگی با این پرونده کنار نخواهد آمد. لذا باید دید که نقش روسیه و چین در این پرونده چگونه ایفا می‌شود تا بتوان خروجی مناسبی از آن را مورد بررسی و تحلیل قرار داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز