خبرگزاری کار ایران

باوند در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

کاخ‌سفید خواهان ادامه چالش در قبال برجام است/ ترامپ سیاستی «ریاکارانه» در برابر ایران در پیش می‌گیرد

asdasd
کد خبر : ۵۸۱۲۷۷

بدون تردید تحریم‌های جدید کنگره و سایر نهادهای ایالات متحده مرتبط با مسائل موشکی و دفاعی ما خواهد بود و البته آنها به دنبال تحلیل رفتار ایران در منطقه هستند.

«داوود هرمیداس‌باوند» تحلیلگر ارشد مسائل آمریکا در تحلیل دستور رئیس‌جمهوری ایالات متحده مبنی بر تمدید تعلیق تحریم‌های ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: باید توجه داشت که برجام از حیث سیاسی و حقوقی یک توافق چندجانبه بین‌المللی به حساب می‌آید و اعضاء دائم شورای امنیت سازمان ملل در همین راستا مواضعی را اتخاذ کرده‌اند. ممکن است تهدید‌ها و لفاظی‌هایی به این توافق در طول ماه‌های گذشته صورت گرفته باشد اما واقعیت این است که حفظ برجام برای اعضای شورای امنیت لازم الاجرا به حساب می‌آید و کسی نمی‌تواند منکر این موضوع باشد. نکته‌ای که باید بدان توجه ویژه‌ای شود، این است که دولت قبلی آمریکا اقدام به صحه‌گذاری بر برجام کرد اما واقعیت این است که «دونالد ترامپ» به دنبال ترسیم خطوط قرمز به دور برجام است.

وی ادامه داد: اینکه دیده می‌شود رئیس جمهوری ایالات متحده پس از تمدید تعلیق تحریم‌ها به موضوعاتی مانند مسائل موشکی یا دائمی شدن محدودیت‌های هسته‌ای اشاره می‌کند، نشان می‌دهد که ترامپ در همین ابتدا به دنبال آن است تا برجام را مورد چالش واقع کند؛ حال این محوریت و موضوع این چالش مباحث موشکی باشد یا هسته‌ای. درست است که تمدید تعلیق تحریم‌ها تا حدودی قابل پیش‌بینی بود اما حقیقت این است که وی نوعی سیاست یک بام و دو هوا را به تصویر کشیده است و حتی ادامه این وضعیت را به مذاکرات آینده موکول کرده است. به عبارتی دیگر ترامپ نوعی «سیاست ریاکارانه» را در قبال ایران در پیش خواهد گرفت.

ترامپ و تیلرسون به عنوان رئیس‌جمهوری و وزیرخارجه ایالات متحده تا حدودی به صورت غیرمستقیم اعلام کرده بودند که واشنگتن از برجام خارج نخواهد شد  اما روی مصادیق دیگر مانور خواهند داد. از این جهت به نظر می‌رسد که اختلاف‌ها میان شورای مشورتی در کاخ‌سفید وجود دارد و سعی بر آن است که بتوانند در این خصوص به اجماع علیه تهران برسند. از این جهت باید دید که در طول ۱۲۰ روز آینده چه اتفاقاتی در کاخ‌سفید خواهد افتاد و اصولاً سناریوهای مطرح چه خواهد بود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اظهارات ترامپ مبنی بر دائمی شدن محدودیت هسته‌ای ایران بیان کرد: اینکه رئیس جمهوری آمریکا اعلام می‌کند محدودیت‌های هسته‌ای ایران باید دائمی باشد؛ از حیث اراده و مقبولیت عمومی مردود است. به عنوان مثال پیمان‌نامه منع اشاعه سلاح هسته‌ای به نوعی به دنبال حفظ و استقرار صلح جهانی است و از جنگ و به هم‌ریختگی بین‌المللی جلوگیری می‌کند؛ اما ممکن است اوضاع و احوال دنیا به صورتی پیش برود که این پیمان‌نامه بر اساس یک سری از متغیرهای دیگر تغییر کند یا اصلاً مقبول واقع نشود. از این جهت نظام بین‌الملل نمی‌تواند بپذیرد یا تضمین دهد که محدودیت‌های هسته‌ای ایران دائمی شود؛ چراکه شدیدترین جنایات جنگی که در جنگ‌های جهانی به وقوع پیوست نهایتاً توانست برخی از کشورها را تنبیه کند اما باز هم مسائل امنیتی و تامین امنیت کشورها مقدم بر آنها شمرده شد.

بدون تردید تحریم‌های جدید کنگره و سایر نهادهای ایالات متحده مرتبط با مسائل موشکی و دفاعی ما خواهد بود و البته آنها به دنبال تحلیل رفتار ایران در منطقه هستند تا بتوانند براساس آن بحث تروریسم را عملاً به میان بکشند. اگر پرونده سوریه به جایی برسد، ممکن است تنش میان تهران و واشنگتن در منطقه کم شود اما حقیقت این است که آمریکا به دنبال اعمال فشار حاشیه‌ای و تنش در اطراف ایران است که کشورهای منطقه تا حد زیادی از این وضعیت خوشحال خواهند شد.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز