خبرگزاری کار ایران

رمضانی‌بونش در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

ترامپ، هند را جایگزین پاکستان می‌کند/ احتمال پاسخ سخت اسلام‌آباد به آمریکا و ناتو در زمین افغانستان

asdasd
کد خبر : ۵۷۸۳۱۴

توهین رئیس‌جمهوری آمریکا به پاکستان نشان‌دهنده راهبرد آمریکا برای به حاشیه راندن اسلام‌آباد و برجسته کردن نقش هند است اما عکس‌العمل پاکستان پنهان و در زمین افغانستان خواهد بود.

«فرزاد رمضانی‌بونش» کارشناس مسائل شبه‌قاره در تشریح ابعاد تنش میان آمریکا و پاکستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: برای بررسی راهبرد ترامپ و ایالات متحده علیه پاکستان باید کمی به عقب برگردیم و دقیقاً به پیشینه انتخاباتی وی رجوع کنیم. دونالد ترامپ در زمان کمپین تبلیغات جمهوری‌خواهان نگاه منفی خود به اسلام‌آباد را تا حد زیادی بیان کرده بود و حتی اطرافیان وی هم چنین نگاهی را تا به امروز نسبت به پاکستان دارند. از آن زمان تا به امروز راهبرد آمریکا حمله شدید سیاسی و لفظی و حتی تمسخرآمیز به پاکستان بوده و این نشان می‌دهد که تنش جدید میان اسلام‌آباد و واشنگتن در حال شکل‌گیری است. برای درک این موضوع چندین دلیل و متغیر مهم وجود دارد؛ مساله اول نگاه ایالات متحده به ائتلاف و روابط چین و پاکستان است.

وی ادامه داد: به طور طبیعی در هر نقطه‌ای که چین یا روسیه حضور داشته باشند آمریکا آن منطقه را برای خود به عنوان یک تهدید قلمداد می‌کند. از این جهت شاهد هستیم که به موازات روابط پکن و اسلام‌آباد ایالات متحده به افزایش همکاری‌های خود با هند روی آورده است؛ لذا تاکید بر نقش هند و کمرنگ شدن حمایت‌های آمریکا از پاکستان به همین دلیل معنا پیدا می‌کند و آنها عملاً این موضوع را مطرح می‌کنند که روابط دهلی با اسلام‌آباد همانند گذشته نیست. به عبارتی دیگر آمریکا علاوه بر اعمال فشار بر پاکستان در صدد است تا بتواند مناسبات دهلی و پاکستان را به نفع خود تفسیر کرده و تغییر دهد.

نکته‌ای که در تنش اخیر آمریکا و پاکستان می‌تواند مورد اشاره قرار بگیرد نقش افغانستان است. باید به یاد داشته باشیم که بعد از اعلام راهبرد جدید آمریکا در افغانستان، این پیام مخابره شد که واشنگتن درصدد اعمال فشار بر اسلام‌آباد خواهد بود. از این منظر مقام‌های کابل از این موضوع استقبال کردند و آن را به مسائل امنیتی و خصوصاً صلح با طالبان پیوند دادند. در این راستا واشنگتن قصد دارد تا در بخشی از اعمال فشار بر پاکستان بتواند از جنگ افغانستان و اوضاع فعلی آن پیروزمندانه بیرون بیاید.

این پژوهشگر مسائل آسیای‌میانه با اشاره به انتقاد کاخ‌سفید از ارتش پاکستان بیان کرد: حمایت تسلیحاتی و اقتصادی آمریکا از هند یکی دیگر از موضوعاتی است که نشان می‌دهد پاکستان توسط آمریکا تحریم سیاسی و احتمالاً اقتصادی خواهد شد. عمده نارضایتی ایالات متحده مربوط به بدنه ارتش پاکستان است؛ آنها معتقدند اسلام‌آباد همچنان به دنبال حمایت از گروه‌های جهادی رادیکال در داخل خاک خود و افغانستان است. از این جهت باید بگوییم که سخنان ترامپ و در ادامه آن اعضای کابینه وی علیه پاکستان جنبه مرکب و متشکل از مسائل سیاسی و امنیتی دارد.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا هند به تقاضای آمریکا وارد مذاکرات صلح طالبان خواهد شد یا خیر، گفت: حضور هند در مذاکرات صلح با طالبان از گذشته تاکنون مطرح بوده اما اینکه آیا افزایش اختلاف نظر میان پاکستان و آمریکا می‌تواند موجب نقش‌آفرینی بیشتر دهلی شود، همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. چراکه پاکستان عملاً خواسته‌های آمریکا را اجابت نمی‌کند. لذا اگر به جریان‌های حاضر در صحنه جغرافیایی پاکستان نگاه کنیم می‌بینیم که پیوستگی سیاسی در برخی از موضوعات همچنان وجود دارد. از جهتی دیگر بسیاری از کشورها نقش پاکستان در افغانستان و منطقه را منفی جلوه می‌دهند و عده‌ای دیگر اعلام می‌کنند که پاکستان می تواند در آینده‌ای بسیار نزدیک تسهیل‌کننده فعالیت داعش در افغانستان باشد. بنابراین ممکن است اسلام‌آباد برای جبران رفتار ترامپ اقدام به اعمال فشار علیه ناتو، آمریکا و حتی افغانستان به صورت غیرمستقیم کند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز