خبرگزاری کار ایران

بررسی مواضع نماینده آمریکا در سازمان‌ملل در مورد بیت‌المقدس؛

مجلسی:سناریوی واشنگتن، تهدید نشان دادن ایران برای اعراب است/ تل‌آویو، تهران را دشمن حیات خود و منطقه معرفی می‌کند

asdasd
کد خبر : ۵۶۸۸۵۱

آمریکا و موضع اعراب در خصوص بیت‌المقدس به صورتی است که تبادل منافع حرف اول و آخر را می‌زند و در این راه از هدف قرار دادن ایران دریغ نخواهند کرد.

«فریدون مجلسی» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح سخنان اخیر نماینده آمریکا در سازمان ملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: سخنان نماینده ایالات متحده در سازمان ملل به نوعی این پیام را مخابره می‌کند که ایران تنها کشوری است که خواهان ریشه‌کن شدن اسرائیل است اما در مقابل اتحادیه عرب و کشورهای عربی چنین نظری را ندارند. از این جهت راهبردمان در مورد اسرائیل موجب شده تا تل‌آویو، تهران را دشمن اصلی خود بداند و رسماً در مقابل ما موضع‌گیری کند؛ به عبارتی دیگر آنها این موضوع را مطرح می‌کنند که ایران صلح خارمیانه را به خطر انداخته و به دنبال آن هستند تا از این طریق تهدید ایران را برجسته کنند. البته این سناریو از دهه‌های پیش با عنوان «ایران‌هراسی» پیگیری می‌شد و به نظر می‌رسد که در وضعیت کنونی این راهبرد سه ضلعی عبری - عربی و آمریکایی بیش از پیش نمایان می‌شود.

وی ادامه داد: اسرائیل به دنبال آن است که بتواند راهبرد ایران را تهدیدی برای صلح منطقه و حیات خود نشان دهد و از این جهت سعی دارد تهران را علیه اعراب به نمایش بگذارد و خود را پشت این سناریو پنهان کند. بدون تردید با توجه به درآمیخته بودن سیاست‌های اسرائیل و آمریکا و با عنایت به پیمان‌های استراتژیک نظامی، امنیتی و اقتصادی؛ واشنگتن به عنوان مکمل این سناریو کمک‌ حال صهیونیست‌ها خواهد بود. اینکه نماینده آمریکا در سازمان ملل ترامپ را قهرمان و سنت‌شکن اصلی در این پرونده مطرح می‌کند یک نوع «توهم سیاسی» است. تنها وجه تمایزی که ترامپ نسبت به روسای‌جمهوری قبلی ایالات‌متحده دارد، گام برداشتن وی برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است. به‌گونه‌ای که تمامی این قطعنامه‌ها به توقف شهرک‌سازی و طرح دو دولتی تاکید می‌کند اما ترامپ دقیقاً برخلاف آن عمل کرده است.

هسته مرکزی اقدام‌های رئیس‌جمهوری آمریکا تایید رای دادگاه‌های اسرائیل است نه قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل. در سال گذشته قطعنامه‌ای از سوی سازمان ملل علیه شهرک‌سازی‌های اسرائیل تصویب شد و همچنین یونسکو طی قعطنامه‌ای بیت‌المقدس را متعلق به فلسطینی‌ها دانست و بحث بازگشت به مرزهای ۱۹۶۷ همچنان مطرح است. اما دیدگاه ترامپ و سیاست‌های فعلی ایالت متحده دقیقاً برخلاف عرف بین‌الملل و قواعد الزام‌آور در عرصه حقوقی در مقیاس جهانی است.

این دیپلمات اسبق کشورمان با بیان اینکه سخنان روز گذشته نماینده آمریکا در سازمان ملل از هیچگونه شفافیت و وجاهت سیاسی و قانونی برخوردار نبود، گفت: در صحبت‌های نیکی هیلی و رئیس‌جمهوری ایالات متحده و مابقی سیاستمداران این کشور، نقطه ابهامی وجود دارد که آن انتقال سفارت واشنگتن به بیت‌المقدس است. به گونه‌ای که آنها به صورت دقیق مطرح نمی‌کنند که قرار است سفارت آمریکا در کل بیت‌المقدس مستقر شود یا اینکه نقطه خاصی مد نظر است. چراکه قدس شرقی همچنان مورد مناقشه است و به فلسطینی‌ها تعلق دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه نیکی هیلی مواضع اعراب و اتحادیه عرب را همسو با سیاست‌های واشنگتن می‌داند موضوع تازه‌ای نیست؛ باید به این نکته توجه شود که اقدام عملی و مواضع اعراب بستگی به منافع آنها و وضعیت منطقه دارد. آنها اعتراض نمادین خود را به دلیل ذات اسلامی بودن کشورهایشان اعلام می‌کنند اما در بطن ماجرا ایران را به عنوان مزاحم طرح صلح خاورمیانه قلمداد می‌کنند. تا جایی که ملک خالد (چهارمین پادشان عربستان) در گذشته اظهار کرده بود که هدف اعراب از موضع‌گیری‌ها قطع کردن و کوبیدن سر «مار» است و مقصود از سر مار «ایران» است. از این جهت اتحادیه عرب می‌داند که انتقال سفارت به بیت‌المقدس به این زودی انجام نخواهد شد یا اگر قرار باشد این موضوع عملی شود، بازه زمانی زیادی را صرف خواهد کرد اما به هر ترتیب معامله خود را با آمریکایی‌ها صورت می‌دهد تا در نهایت ببیند چه عاید آنها خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز