خبرگزاری کار ایران

زاهد در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

دلایل همگرایی مجارستان و چک با سیاست ترامپ علیه قدس/ تاثیر «صهیونیست‌های مسیحی» کاخ سفید بر پرونده صلح فلسطین

asdasd
کد خبر : ۵۶۸۷۲۸

برخی از کشورهای کوچک عضو اتحادیه اروپا روابط بسیار گرمی با واشنگتن دارند که همین موضوع موجب به رسمیت شناخت قدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی آنها شده است.

«فیاض زاهد» کارشناس مسائل اروپا در تحلیل همگرایی مجارستان و جمهوری‌چک با تصمیم ترامپ در مورد بیت‌المقدس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: تایید مواضع دونالد ترامپ و همگرایی با آن توسط کشورهایی مانند جمهوری‌ چک و مجارستان، ریشه در دوران جنگ سرد و فروپاشی شوروی سابق دارد. وضعیتی که پس از جنگ سرد در نظام بین‌الملل حاکم شد، باعث شد تا برخی از کشورها به سوی آمریکا سوق پیدا کنند که اتفاقاً چمهوری‌ چک و مجارستان از همین کشورها به حساب می‌آیند. باید توجه داشته باشیم که ایالات متحده با این دو کشور روابط استراتژیک دارد و کمک‌های امنیتی و اقتصادی بلاعوض زیادی به آنها ارائه می‌کند.

وی ادامه داد: در عرصه سیاست بین‌الملل، نزدیک بودن روابط ایالات متحده به جمهوری‌چک به حدی است که از این کشور به عنوان یکی از ایالت‌های آمریکا یاد می‌شود. چراکه «رادیو آزاد» و چند دفتر سازمان سیا در آنجا مشغول به کار هستند و از طرفی دیگر مردم این کشور پس از جنگ سرد علاقه زیادی به فرهنگ و زبان ایالت متحده پیدا کردند. نکته دیگر این است که مجارستان و جمهوری‌ چک تنها کشورهایی نیستند که همسو با نظر ایالت‌ متحده در مورد قدس عمل کرده‌اند بلکه احتمال می‌رود کشورهایی مانند رومانی، اسلواکی، بلغارستان و تا حدودی لهستان که میل شتاب زده به روابط با آمریکا دارند در این صف قرار بگیرند که در بطن آن دوری از روسیه نقش بسته است.

طبیعتاً زمانی که ترامپ و آمریکا تصمیم خود در مورد قدس را بیان می‌کنند با برخی از کشورهای کوچک عضو اتحادیه هماهنگ هستند تا بتوانند در بزنگاه نقش آنها را به تصویر بکشند. در مقابل، کشورهای اصلی عضو اتحادیه مانند آلمان، هلند، فرانسه و حتی ایتالیا و در برخی مواضع بریتانیا تصمیم‌های روشن‌تری را اتخاذ کردند. از این جهت اگر اتحادیه اروپایی که متشکل از ۲۸ کشور اروپا است به دنبال آن باشد تا بیانیه‌ای یکپارچه علیه اقدامات ترامپ صادر کند، باید به همگرایی حداکثری برسند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تاثیر کشورهایی مانند چک و مجارستان بر تصمیم اتحادیه اروپایی ناچیز است، گفت: باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که کشورهای بزرگ اتحادیه مخالف تصمیم ترامپ در مورد بیت‌المقدس هستند و تاثیرگذاری آنها بسیار بیشتر از دولت‌های کوچک اروپایی خواهد بود؛ لذا اینکه کشورهایی مانند جمهوری‌ چک یا مجارستان و دولت‌های هم تراز آنها در اروپا همگرایی خود با سیاست‌های ترامپ را اعلام می‌کنند؛ تاثیر چندانی بر تصمیم بروکسل نخواهد داشت.

وی افزود: یادمان باشد که تمامی کشورهای اروپایی موجودیت اسرائیل را قبول دارند به جز کشورهایی که در حلقه بلوک شرق سابق و هم‌نوا با شوروی به موجودیت رژیم صیهونیستی رای ممتنع و منفی دادند. بر اساس قطعنامه‌ای که پس از جنگ شش روزه ۱۹۶۷ صادر شد بخش‌ شرقی بیت‌المقدس را سرزمین اشغالی دانستند و مالکیت آن را با فلسطین اعلام کردند. در «قرارداد اسلو» هم گفته شده است که اسرائیل باید پیش روی‌های خود را محدود کند اما تصمیم ترامپ عملاً فرآیند صلح را با چالش جدی روبه‌رو کرد و همه چیز را به ورطه نابودی کشاند. نکته‌ای که باید به آن اشاره شود دلایل ترامپ برای تصمیم اخیر خود است؛ باید بدانیم که در عالم سیاست از ترامپ به عنوان یک «بیش فعال سیاسی» نام برده می‌شود اما در پشت تصمیم وی سناریوهای متعددی نهفته است.

زاهد در پایان با اشاره به نیات ترامپ خاطرنشان کرد: ترامپ به دنبال انحراف افکار عمومی از داخل به خارج از ایالات متحده است؛ چراکه بازجویی‌های مکرر از مشاوران و اعضای کمپین انتخاباتی او همچنان ادامه دارد و حتی مشاور امنیت ملی وی به دست داشتن روسیه در انتخابات اخیر ریاست جمهوری اعتراف کرده است. به همین جهت ترامپ برای خروج از این مشکلات در وهله نخست تصمیم گرفت تا قدس را پایتخت اسرائیل اعلام کند. در فاز دوم مساله افزایش قیمت دلار در مقایسه با ارزهای خارجی مطرح است؛ او به دنبال آن است تا بتواند کسری بودجه واشنگتن را به نوعی جبران کند. دلیل دیگر غلبه طیف «صهیونیست‌های مسیحی» است که در تیم ترامپ حضور دارند و در زمان بوش هم در کاخ‌ سفید حاضر بودند. افرادی مانند «جان بولتن» یا «ریچارد دیک‌چینی» و غیره که یک نگاه آخر‌الزمانی را مطرح می‌کنند و در همین راستا است که تصمیم امروز ترامپ را باید از ابعاد گوناگون داخلی و خارجی بررسی کنیم. اما به هر حال در این مسیر کشورهای بزرگ و فقرات اصلی اتحادیه اروپا هستند که علیه ترامپ موثر عمل خواهند کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز