خبرگزاری کار ایران

امانی در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد؛

ابعاد سخنان الحریری و نتانیاهو درباره حزب‌الله و سوریه/ مواضع مصر در قبال دمشق

asdasd
کد خبر : ۵۶۳۶۰۶

همگرایی عربستان و اسرائیل تنها در پرونده لبنان وجود ندارد بلکه این وضعیت از شش سال پیش در مورد سوریه هم صادق بود و امروز موضوع این همگرایی‌ها، منطقه منهای تهران است.

«مجتبی امانی» رئیس سابق دفتر حفاظت از منافع ایران در مصر در گفت‌وگو با ایلنا در تشریح مواضع اخیر سعد الحریری، نخست‌وزیر لبنان و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مورد حزب‌الله لبنان عنوان کرد: به نظر می‌رسد که در پرونده الحریری، هماهنگی‌های قابل توجهی میان عربستان و اسرائیل رخ داده و از این منظر، حزب‌الله لبنان به عنوان هدف مشترک این پروژه در دستور کار قرار گرفت. این وضعیت تا جایی ادامه داشت که بسیاری از گمانه‌زنی‌ها در خصوص حمله نظامی به حزب‌الله لبنان و خلع سلاح آن به تیتر یک تحلیل‌ها و اخبار در حوزه بین‌الملل تبدیل شد و ما نهایتاً شاهد بودیم که سعد الحریری در مورد سلاح حزب‌الله اعلام کرد که کاری از دست بیروت در این خصوص برنمی‌آید. از این جهت سخنان چند روز گذشته الحریری در مورد حزب‌الله و انتقاد از روند فعالیت‌های آن در راستای سناریوی ریاض و تل‌آویو قلمداد می‌شود.

وی ادامه داد: این روند تا جایی ادامه داشت که اخیراً دبیرکل سازمان ملل هم از خطر درگیری میان اسرائیل و حزب‌الله خبر داد و حتی نسبت به آن هشدار جدی داده بود. اما آنچه که در امتداد پرونده حزب‌الله و لبنان به چشم می‌خورد، تهدید نتانیاهو مبنی بر حمله نظامی اسرائیل به سوریه است. بسیاری از اخبار نشان می‌دهد که نخست‌وزیر اسرائیل سخن از حمله نظامی به سوریه را مطرح کرده که البته در گذشته هم چنین حالتی اتفاق افتاده بود. البته تهدیدهای مقطعی همیشه از سوی تل‌آویو متوجه دمشق بوده است اما حدود چند ماه، شاهد آن بودیم که سکوت از سوی اسرائیل اختیار شده بود؛ چراکه آنها امیدوار بودند در دو پرونده عراق و سوریه بتوانند تا حدی اوضاع منطقه را به سمت خود چرخش دهند که وضعیت این‌گونه پیش نرفت و در اینجاست که شاهد هستیم نتانیاهو پس از گفت‌وگوهای سوچی و مجموع تحولات میدانی و سیاسی رخ داده در سوریه مجدداً به لفاظی و تهدید نظامی روی آورده است و در بطن آن ایران قرار دارد.

اسرائیل مجدداً تهدید به مداخله نظامی در سوریه کرده است تا بتواند اوضاع را تا حدودی به نفع خود خط‌دهی کند. بنابراین مجموع اتفاقاتی که در لبنان و سوریه و همچنین موضع‌گیری‌هایی که در اسرائیل رخ داده، نشان می‌دهد که عربستان و رژیم صهیونیستی همچنان به دنبال دور کردن ایران از سوریه و لبنان هستند؛ چراکه از گذشته تاکنون سعودی‌ها با اعمال فشار بر بشار اسد خواستار قطع ارتباط با ایران بودند که تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این پرسش که آیا مواضع مصر در قبال سوریه تغییر کرده است یا خیر، گفت: ارتباط مصر با اسرائیل از زمان توافقنامه کمپ دیوید کاملاً مشخص بود؛ از این جهت مصر به اقتضاء جایگاه سرزمینی خود ناچار است که ارتباط‌هایی با تل‌آویو داشته باشد. از سوی دیگر، شاهد هستیم ارتباط مصر با حماس و فتح به عنوان دو عنصر تاثیرگذار در پرونده فلسطین همچنان باقی است و به موازات آن ارتباط با اسرائیل هم برقرار است. درست است که قاهره مایل است تا اداره غزه همانند کرانه باختری از اسماعیل هنیه به محمود عباس واگذار شود اما به هر حال نقش مصر در معادلات منطقه را نمی‌توان کمرنگ و بی‌تاثیر دید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مواضع دولت مصر در مورد سوریه تا حدودی به همین صورت است؛ با این تفاوت که تصمیم‌گیرندگان موثر در قاهره بر خلاف نظر ریاض به دنبال سرنگونی دولت حاکم بر دمشق نیستند؛ چراکه آنها استقرار نظم در سوریه را تحکیم اراضی و امنیت خود می‌دانند. از این جهت تهدیدات اخیر تروریستی در صحرای سینا که توسط شاخه داعش صورت گرفت، این پیام را به قاهره مخابره می‌کند که باید در پرونده سوریه و ارتباط با اسرائیل به صورت دقیق‌تر موضع‌گیری کرده و ارتباطات خود را بازتعریف کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز