خبرگزاری کار ایران

نعمت‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

نابودی داعش به معنای شکست عربستان بود/ علنی شدن روابط کشورهای عربی و اسرائیل ناشی از ضعف است

asdasd
کد خبر : ۵۶۲۵۹۳

علنی شدن روابط میان کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی حاکی از شرایط سختی است که پس از شکست داعش برای اسرائیل و عربستان در منطقه به وجود آمده است، چرا که اسرائیل چندسالی در سایه جنگ‌های داخلی در کشورهای عربی و اسلامی از امنیت برخوردار بود ولی با فروپاشی امپراطوری داعش این امنیت برای این رژیم از بین رفته است.

سید مرتضی نعمت زاده کارشناس مسائل فلسطین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص علنی شدن روابط اسرائیل و اعراب گفت: روابط کشورهای عربی به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس و عربستان سعودی با رژیم صهیونیستی پدیده تازه‌ای نیست و در گذشته هم این مساله وجود داشته است و در مقاطعی نیز رسانه‌ای می‌شد و خودش را نشان می‌داد اما آنچه که پدیده جدیدی است، علنی و شفاف شدن این روابط و پرهیز از پنهان کردن آن است.

وی افزود: قباحت این مناسبات به دلایل مختلفی از جمله شرایط منطقه‌ای کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی  ریخته شده است و علنا تکرار و تاکید می‌کنند که به دنبال گسترش روابط فی ما بین هستند.

این کارشناس مسائل فلسطین تاکید کرد: علنی شدن روابط میان کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی حاکی از شرایط سختی است که پس از شکست داعش برای اسرائیل و عربستان در منطقه به وجود آمده است، چرا که اسرائیل چندسالی در سایه جنگ‌های داخلی در کشورهای عربی و اسلامی از امنیت برخوردار بود ولی با فروپاشی امپراطوری داعش این امنیت برای این رژیم از بین رفته است.

نعمت‌زاده با بیان اینکه شکست داعش به معنای آشکار به منزله شکست عربستان و محدود شدن دایره نفوذ این کشور و شکست دیوار نامرئی امنیت رژیم صهیونیستی است، افزود: پایان یافتن جنگ‌های داخلی در کشورهای اسلامی به معنای اولویت یافتن اسرائیل به عنوان دشمن درجه اول جهان اسلام است، بنابراین در چنین شرایطی که برای آمریکا و اسرائیل و عربستان  و دیگر نظام های وابسته شرایط سختی ایجاد شده است.

وی یادآور شد:  طبیعی است که در چنین شرایطی برخی از کشورهای عربی نوک پیکان حملات خود را به سمت جریان مقاومت بگیرند و به تقابل با حزب‌الله لبنان بپردازند و به دنبال آن باشند که جبهه جدیدی را در مقابل ایران و توطئه جدیدی را در میان مسلمانان ایجاد کنند.

نعمت‌زاده گفت: در حال حاضر منطقه همانطور که رهبری اشاره کردند در معرض خطر توطئه‌های جدیدی است؛ توطئه‌هایی مانند آنچه که در عراق ایجاد شد یا در کردستان عراق می‌توانست سرمنشا جنگ جدیدی در عراق باشد که برنده آن اسرائیل باشد که خوشبختانه با تدبیر و عدم استقبال از این موضوع از سوی مردم کردستان عراق نتواست به بهانه‌ای برای ایجاد جنگ خطرناک داخلی در عراق تبدیل شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین علنی شدن روابط میان اعراب و اسرائیل  حکایت از این دارد که اسرائیل و عربستان سعودی در موقعیت ضعف و تدافعی قرار گرفته‌اند و این مرحله جدید در منطقه و پیامدهای آن، ریاض و تل‌آویو را به هم نزدیک کرده است و به سمت علنی کردن مناسبات خود حرکت کرده‌اند که در این بین نقش ترامپ در آن روشن و شفاف است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز