خبرگزاری کار ایران

قزوینی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

وجه تمایز اربعین سال جاری، پاک‌سازی موصل است/ «تخریب امنیتی» سناریوی جدید داعش پس از پایان مقابله نظامی در عراق

asdasd
کد خبر : ۵۵۶۵۱۹

پاک‌سازی موصل باعث شد تا هسته مرکزی داعش در عراق منهدم شود که این تاثیر مستقیم بر امنیت عراق داشت اما هسته‌های سرگردان همچنان در حال فعالیت در نقاط مختلف عراق هستند.

«سید رضا قزوینی غرابی» کارشناس مسائل عراق با اشاره به وجه تمایز اربعین سال جاری و مقایسه امنیت آن با سال‌های گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در مورد پیاده‌روی اربعین باید توجه داشت که علاوه بر هماهنگی‌ها در خصوص صدور روادید و بسیاری از مسائل رفاهی و تشکیلاتی، بحث برقراری امنیت یکی از محورهای اصلی و بسیار مهم این رویداد مذهبی به حساب می‌آید. از گذشته تا به امروز تمامی قوای مسلح و ارگان‌های امنیتی عراق چند ماه قبل از برگزاری راهپیمایی اربعین جلسات مدون و مشخصی را با یکدیگر برگزار می‌کنند که به دستور نخست‌وزیر عراق صورت می‌گیرد و بیشترین تمرکز آنها روی محورهای مواصلاتی نجف و کربلا بوده است. در سال‌های گذشته تهدیدات امنیتی وجود داشت اما عملیات‌هایی که از سوی داعش صورت می‌گرفت خارج از محور کربلا و نجف بود که نهایتاً قوای مسلح و نیروهای امنیتی عراق توانستند بر این مساله فائق بیایند.

وی ادامه داد: سال جاری وجه تمایزی با راهپیمایی‌های سال‌های گذشته دارد که موضوع اصلی اخراج داعش از موصل و پاک‌سازی سراسری عراق است؛ به گونه‌ای که در سال‌های اخیر موصل و بخش‌هایی از عراق در دست داعش قرار داشت اما در حالت فعلی چنین وضعیتی وجود ندارد و تنها دو نقطه کوچک در مرز مشترک میان سوریه و عراق در دست این گروه تروریستی است. لذا با توجه به اینکه در حالت فعلی داعش یک موجودیت ضربه خورده به حساب می‌آید، احتمال اقدام‌های تلافی‌جویانه از سوی این تشکیلات تروریستی متصور خواهد بود. این در حالی است که مرجعیت عراق در چند هفته گذشته نسبت به این وضعیت و احتمال وقوع اقدام‌های تروریستی از سوی داعش هشدار داده بود و خواستار تنگ شدن حلقه امنیتی در خصوص پیاده روی اربعین بود.

در هفته‌های اخیر گزارش‌هایی از سوی وزارت کشور عراق مبنی بر اینکه داعش قصد دارد در مسیر زائران خارجی و غیر بومی خصوصاً زائران ایرانی عملیات انتحاری انجام بدهد منتشر شد اما تا به این لحظه اتفاق خاصی رخ نداده است. از این جهت حجم زائران در برابر تروریست‌ها هم نکته‌ای است که می‌تواند خنثی کننده حملات باشد؛ چرا که اگر آنها در یک جغرافیا احساس خطر کنند باید به صورت دسته‌جمعی و تیمی وارد عملیات شوند که البته تشخیص آنها آسان‌تر می‌شود.

این پژوهشگر مسائل غرب‌آسیا با تاکید بر اینکه رخنه داعش در میان لایه‌های اجتماعی عراق همچنان از سوی آنها پیگیری می‌شود، گفت: ممکن است در هفته‌های آینده پایان مقابله نظامی با داعش در سراسر عراق اعلام شود اما موضوع مهم که در آینده باید شاهد آن باشیم «سناریوی تخریب امنیتی» عراق است. به گونه‌ای که پایگاه‌های اجتماعی داعش همچنان در بسیاری از استان‌های عراق فعال است که اتفاقاً تمامی آنها شهروندان بومی عراق هستند و در بین آنها نیروهای خارجی وجود ندارد. درست است که بسیاری از عناصر داعش در عراق طی عملیات‌های اخیر کشته شده‌اند اما حضور آنها در لایه‌های مختلف اجتماعی این کشور می‌تواند به یک تهدید امنیتی تبدیل شود. چراکه هسته‌های تخریبی این تشکیلات تروریستی در مناطق غربی عراق، بخشی از کرکوک، موصل و حتی استان دیالی فعال هستند.

وی در پایان یادآور شد: بخش عمده تمرکز نیروهای امنیتی و قوای مسلح عراق متشکل از بسیج مردمی (حشدالشعبی)، واحد ضدتروریسم، ارتش و پلیس فدرال در دو نقطه است؛ نخست مناطق شمالی بغداد که تا اطراف سامرا ادامه دارد و بخش دیگر جنوب بغداد است که کربلا و نجف را در بر می‌گیرد که این دو محور تمرکز نیروهای امنیتی و نظامی عراق را رقم می‌زند. از این جهت است که با توجه به پاکسازی‌های گسترده‌ای که صورت گرفته و با عنایت به کشته و یا خارج شدن بسیاری از عناصر داعش از موصل و شهرهای دیگر، امنیت پیاده‌روی سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز