خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

نحوه آرایش نیروهای امنیتی عراق در تامین امنیت اربعین

asdasd
کد خبر : ۵۵۶۴۰۰

تامین امنیت اربعین همانند سال‌های دیگر با قوت پیگیری شده است اما نگرانی از اجرای عملیات توسط هسته‌های پنهان و خفته داعش در شمال و شرق عراق همچنان وجود دارد.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه در تشریح آخرین وضعیت برقراری امنیت پیاده‌روی اربعین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: از مدت‌ها پیش کمیته‌های مشترک میان ایران و عراق به منظور تامین امنیت اربعین برگزار شد تا بتوانند موانع و ابعاد مختلف تامین امنیت پیاده‌روی اربعین را بررسی و نهایتاً طرح کلی را به تصویب برسانند. جزئیات زیادی در این جلسات مطرح شده که مهمترین آنها بحث تامین امنیت گلوگاه‌ها و مبادی ورودی و خروجی است که مورد تحلیل قرار گرفته است.

وی ادامه داد: کمیته‌های مشترک از سال‌ها پیش اقدام به برگزاری جلسات مشترک کرده بودند و با توجه به تجربیاتی که از سال‌های گذشته کسب شده است، امسال هم امین امنیت بر اساس سوابق قبلی صورت گرفته که البته داده‌های میدانی و اطلاعات کسب شده از آخرین وضعیت داعش هم مکمل تبیین راهبرد امنیتی امسال بوده است. باید توجه داشت که تروریست‌های داعش همچنان سعی دارند تا بتوانند با انجام عملیات نفوذ و دستبرد در برخی از مناطق امنیت مراسم را مورد خدشه قرار دهند. به گونه‌ای که دو روز پیش دو عملیات انتحاری در جنوب بغداد شناسایی و خنثی شد.

این تحلیلگر مسائل غرب‌آسیا با اشاره به مدل عملیات‌هایی که احتمال دارد از سوی داعش صورت بگیرد گفت: با توجه به تنگ شدن حلقه محاصره داعش در عراق و پاک‌سازی‌های گسترده‌ای که صورت گرفته است، به نظر نمی‌آید که آنها بتوانند دست به انجام عملیات چند نفره یا مرکب بزنند و از این نظر انجام عملیات‌های انتحاری، خمپاره‌ای یا بمب‌گذاری نقطه‌ای از جمله راهبرد داعش برای تحت الشعاع قرار دادن امنیت پیاده‌روی اربعین خواهد بود. باید توجه داشت که بیشترین تجمع هسته‌های داعش در شمال و غرب عراق به صورت پراکنده صورت گرفته است اما مناطقی مانند استان دیالی همچنان بعد از پاک‌سازی آلوده به ویروس تکفیر است.

برخی داده‌ها حاکی از آن است که پس از همه‌پرسی کردستان برخی از عناصر داعش در توانسته‌اند وارد این منطقه شوند؛ به عبارتی دیگر دسته‌ای از عناصر داعش درست در زمانی که مجادله سیاسی میان بغداد و اربیل صورت گرفته بود توانسته‌اند در این مناطق جای‌گیری کنند و احتمال عملیات در این مناطق وجود دارد. از این منظر داعش در حالت فعلی در اطراف موصل و کرکوک و همچنین نقاطی مانند فلوجه، الانبار، صلاح‌الدین و سایر مناطق به صورت پراکنده حضور دارد.

وی در پایان گفت: عمده مناطقی که هسته‌های پنهان داعش در آن حضور دارند پیرو خط مشی حزب بعث هستند. باید بدانیم که فقرات این گروهک تروریستی همچنان از حزب بعث پیروی می‌کند و این موضوع تا به امروز هم ادامه دارد. از این جهت است که احتمال دارد عوامل نفوذی داعش دست به عملیات بزنند. در مقابل، آرایش نیروهای عراقی برای مقابله با تهدیدات امنیتی نسبت به سال‌های گذشته تا حد زیادی تغییر کرده است. به گونه‌ای که نیروهای حشدالشعبی در مناطق منتهی به کربلا و اطراف شهر حله در نجف مستقر هستند و نیروهای پلیس فدرال و ارتش به علاوه نیروهای ضد تروریسم در اطراف مرزها و گذرگاه‌ها حضور دارند.               

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز