خبرگزاری کار ایران

لاسجردی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

برجسته کردن رقابت تهران و ریاض مهمترین هدف استعفای حریری/ بازگشت به بیروت همراه با شروط علیه ایران و حزب‌الله خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۵۵۵۰۵۲

نخست‌وزیر مستعفی لبنان استعفای خود را از ریاض اعلام کرد تا به دنیا بفهماند همچنان مرزبندی میان تهران و ریاض وجود دارد و حتی سناریوهای جدید در دستور کار قرار خواهد گرفت.

«حسن لاسجردی» کارشناس مسائل بین‌الملل در تشریح ابعاد و دلایل استعفای «سعد حریری» از سمت خود در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: استعفای حریری را باید ناشی از خط و ربط‌های سیاسی لبنان دانست که در نهایت خبر آن از ریاض مخابره شد. باید توجه داشت که استعفای وی ادامه رقابت ایران و عربستان را نمایان می‌کند؛ به گونه‌ای که اگر به پرونده‌هایی مانند عراق، سوریه و یمن نگاهی گذرا بیاندازیم به وضوح می‌بینیم که این وضعیت بر سه پرونده مذکور هم حاکم است. چراکه در میدان رقابت فعلی، تفکر سازش‌کار در یک سو و در مقابل نگاه مقاومت وجود دارد و هر کدام دیگری را نهی می‌کنند؛ از این جهت است که شاهد هستیم خبر استعفای نخست‌وزیر لبنان از ریاض مخابره می‌شود.

وی ادامه داد: حریری به این دلیل خبر استعفای خود را از ریاض اعلام می‌کند تا بتواند مرز بندی‌ها میان ایران و عربستان را مشخص‌تر کند و پیام اظهارات وی این است که تصمیمات او علاوه بر بیروت تا حد زیادی از عربستان سرچشمه می‌گیرد. آنچه که مهم است، ادامه رقابت و تنش میان ایران و عربستان در پرونده‌های منطقه‌ای است؛ موفقیت اخیر محور مقاومت در سوریه و عراق پس از آن‌که سعودی‌ها هزینه‌های گزافی در آن پرداختند برای ریاض قابل قبول نبود و از این جهت است که شاهد هستیم سناریوی جدید در لبنان علیه ایران طرح‌ریزی و اجرا می‌شود.

باید توجه کرد که این رویارویی در چند سطح پیگیری می‌شود؛ در منطقه غرب آسیا و در سطح اول آن ریاض و تهران مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند و به تبع همین موضوع بلوک‌بندی بازیگران اصلی و فرعی را از یکدیگر جدا کرده و یارکشی‌ها را مشخص می‌کند. به عبارت دیگر باید بگوییم رقابت میان بازیگران در این نوع پرونده‌ها روز به روز مشخص‌تر و عریان‌تر می‌شود.

این تحلیلگر مسائل کشورهای عربی با بیان اینکه اصلاحات سیاسی و ساختاری در عربستان منجر به انتخاب شرکای جدید خواهد شد، اظهار کرد: با عنایت به تغییر حاکمیت عربستان و میل سعودی‌ها به جوان‌گرایی در ساختار سیاست، اقتصاد و قدرت این کشور باید بگوییم که احتمال شدت درگیری‌ها در داخل و خارج از عربستان روز به روز بیشتر خواهد شد؛ چراکه در گذشته سیاستمدارانی پخته‌تر و با تجربه‌تر نسبت به جوانان فعلی حاضر در حاکمیت عربستان وجود داشتند اما در حالت فعلی جوان‌هایی که بر سر کار خواهند آمد، تنها به پیروزی فکر می‌کنند. از این منظر ممکن است دست به هر فعالیت و اقدام مخربی بزنند تا بتوانند قائله و پرونده مطرح شده را به نفع خود تمام کنند. همین نگاه باعث می‌شود تغییر محسوس در اتخاذ شرکای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به وجود بیاید؛ به عنوان مثال برای عربستان مهم نیست که قطر به عنوان شریک وی تا انتها در جاده شراکت استراتژیک باقی بماند یا نه و از این منظر تعویض شرکا ممکن است به سرعت یا طی دوران خاص صورت بگیرد.

یکی از دلایل اصلی استعفای سعد حریری در ریاض، بحث رسانه‌ای و هجمه روانی این موضوع است؛ به صورتی که حریری قصد دارد با انتشار خبر استفعای خود از ریاض هجمه گسترده‌ای به نفع خود ثبت کند تا اوضاع آن‌گونه که مد نظر او است، هدایت شود. از این منظر علاوه بر جغرافیای انتشار خبر مساله برچسب‌زنی، آن هم از نوع ترور و تروریسم به ایران و حزب‌الله یکی دیگر از موضوع‌هایی است که نشان می‌دهد وی به دنبال ایجاد هجمه عظیم منطقه‌ای است.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا حریری به بیروت باز می‌گردد یا خیر، گفت: احتمال دارد که حریری بخواهد به بیروت باز گردد اما بدون تردید بازگشت وی انتقادهایی را به او وارد می‌کند و بدون شک برای بازگشت خود شروطی را معین خواهد کرد. این شروط در وهله اول نظر عربستان سعودی و در سطح بعدی به اسراییل و آمریکا منتسب خواهد بود. لذا احتمال دارد دولت فعلی لبنان برای آرام کردن وضعیت داخلی و جلوگیری از هرگونه شورش احتمالی اقدام به ارائه برخی تضمین‌ها به حریری برای ورود به لبنان کند اما بحث اصلی او شروطی است که از سوی ریاض، واشنگتن و حتی تل‌آویو به او دیکته خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز