خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر برجسته جهان عرب بررسی کرد؛

درسایه عادی‌سازی با اسرائیل... اردن در منطقه منزوی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۴۹۹۴۹

تحلیلگر برجسته جهان عرب در مقاله‌ای نوشت در سایه تحولات شتابنده در مسیر عادی‌سازی روابط کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس با اسرائیل، اردن در حال تبدیل شدن به کشوری منزوی در منطقه است.

به گزارش ایلنا، «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه رای‌الیوم در مقاله‌ای به بررسی تحولات اخیر در روابط میان کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی پرداخته و با اشاره به دیدار مقام‌هایی از عربستان سعودی از سرزمین‌های اشغالی، نوشته است اردن با نگرانی این تحولات را رصد می‌کند؛ چرا که این احتمال مطرح می‌شود که اسرائیل جایگاه منطقه‌ای اردن را اشغال کند.

عطوان در این مقاله نوشت: یک مقام ارشد اردنی تابستان گذشته در لندن در گفت‌وگو با من تاکید کرد که بزرگترین نگرانی اردن کودتای اسرائیل علیه این کشور و پایان یافتن نقش اردن به عنوان میانجی میان اسرائیل و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس است؛ موضوعی که به معنای تجاوز از جایگاه سیاسی و اقتصادی اردن و پایان نفوذ و تضعیف این کشور است.

دلایل قابل توجه بسیاری وجود دارد که نگرانی‌های اردن را درخصوص پایان پایفتن نقش کنونی این کشور در شرایط کنونی تأیید می‌کند. این در حالی است که هیچ گزینه جایگزینی نیز برای اردن وجود ندارد و به نظر می‌رسد اسرائیل حرکت در مسیر رسیدن به خواسته‌هایش را آغاز کرده است.

دلیل نخست: انتشار اخباری مبنی بر سفر «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی به تل‌آویو در راس هیئتی عالی‌رتبه امنیتی و اقتصادی و نظامی است، خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام اسرائیلی انجام این سفر را تایید کرد و تاکنون به طور رسمی تکذیب نشده است.

دلیل دوم: تدارک برگزاری نشست روسای ارتش اردن،‌ عربستان، امارات و مصر در واشنگتن طی دو روز آینده است، این نشست به دعوت رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا برگزار می‌شود و قرار است رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل نیز برای نخستین بار در این نشست حضور پیدا کند. وی به دعوت همتای آمریکایی‌اش در شرایطی در این نشست حضور پیدا می‌کند که هیچ یک از همتایان عرب وی با حضور این مقام اسرائیلی مخالفتی نکرده‌اند. این یعنی انتقال همکاری‌های سیاسی پنهان به همکاری‌های نظامی و امنیتی آشکار.

سوم: تل‌آویو اخیرا میزبان نشست مخالفان اردنی برای بحث و بررسی چگونگی تبدیل اردن به کشوری برای فلسطینیان بود. این نشست با حمایت حزب حاکم «لیکود» برگزار شد.

چهارم: عدم تحویل نگهبان سفارت اسرائیل در امان به دادگاه به اتهام قتل دو شهروند اردنی و عدم عذرخواهی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل از اردن بابت این حادثه.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز