خبرگزاری کار ایران

فایننشال تایمز گزارش داد:

نارضایتی روز افزون از مسعود بارزانی در کردستان/ احتمال انتقال قدرت به نخست‌وزیر فعلی اقلیم

asdasd
کد خبر : ۵۴۸۴۵۱

در پی شکست های پی درپی رئیس اقلیم کردستان در عرصه سیاسی اقلیم، شاهد افزایش روزافزون نارضایتی مسئولان و مردم کردستان عراق از رئیس اقلیم هستیم.

«جلبیر الاشقر» کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه با اشاره به تحولات اخیر اقلیم کردستان عراق با انتشار مطلبی در فایننشال تایمز تصریح کرد که همه‌پرسی استقلالی که مسعود بارزانی در اقلیم کردستان عراق به راه انداخت، باعث به وجود آمدن مسائل فراوان برای مردم این منطقه و همچنین باعث پایان سرمستی و آغاز تعقل و تفکر شد، چرا که نتیجه این همه پرسی چیزی به جز افزایش دغدغه های مردم این منطقه نبود و ضربات جبران ناپذیری بر آینده سیاسی کردستان وارد کرد.

بارزانی پس از دفع خطر داعش و تسلط بر برخی از اراضی خارج از قلمرو کردستان عراق از جمله کرکوک، تصمیم به برگزاری همه پرسی استقلال برای تحقق رویای دیرینه کرستان گرفت که این اقدام با مخالفت تمامی قدرت‌های منطقه‌ای و و فرامنطقه‌ای رو‌به‌رو شد؛ تا جایی که تنها رژیم صهیونیستی از این اقدام حمایت کرد.

بارزانی می‌اندیشید که با برگزاری این همه‌پرسی در آن واحد با یک تیر دو هدف را مورد اصابت قرار می‌دهد یکی استیلای کامل اقلیم کردستان بر اراضی تازه اشغال شده و دیگری پیروزی در انتخابات و نیل به هدف دیرینه کردها برای دستیابی به استقلال و کشوری کُردی. 

اما با شکست در تمامی این آرزوها مجبور به عقب نشینی تمامی آنچه رشته شده بود شد و این پایان داستان نیست بلکه علاوه بر عقب نشینی از اراضی مورد منازعه، از حمایت دولت‌هایی که تا دیروز از وی حمایت می کردند نیز محروم شد.

نتیجه این اقدام ایجاد نارضایتی‌های فراوان در مناطق مختلف کردستان از مسعود بارزانی شد. سطح این نارضایتی‌ها به طرفداران و رهبران سیاسی دیگر احزاب محدود نشد و باعث شد بسیاری از طرفداران و مسئولان سیاسی حزب دمکرات کردستان نیز زبان به انتقاد از سیاست‌ها و عملکرد بارزانی بگشایند.

در نتیجه این ناراضایتی‌ها اخیرا شاهد درخواست‌هایی از جانب مسئولان و رهبران سیاسی اقلیم کردستان عراق برای کناره‌گیری بارزانی از قدرت بوده‌ایم. «یوسف محمد» رئیس پارلمان اقلیم کردستان عراق، روز گذشته طی اظهاراتی از  رئیس دولت این اقلیم خواست از منصب خود کناره‌گیری کند چرا که با این اقدام خدمت بزرگی به مردم این منطقه خواهد کرد.

وی بارزانی را در زمره سیاستمدارانی دانست که در پی افزایش قدرت خود بوده و در این راه از منابع مردمی استفاده می‌کنند و ابایی از معامله دستاوردهایی که با خون و فداکاری کشته شدگان به دست آمده، ندارند.

«هشیار عبدالله» نماینده کُرد فراکسیون «التغییر» پارلمان عراق نیز با اعلام این که بارزانی به رغم پایان دوره ریاستش دو سال در منصب خود باقی مانده است، تصریح کرد که مردم کردستان انتظار داشتند که بارزانی با به بار آوردن ناکامی های پی درپی از مقام خود استعفا داده و به فعالیت‌های سیاسی خود پایان دهد.

«برهم صالح» نخست‌وزیر پیشین اقلیم کردستان عراق نیز با انتقاد از عملکرد رهبران سیاسی کُرد از نارضایتی مردم منطقه کردستان عراق از رویکرد حاکم در نزد رهبران سیاسی اقلیم کردستان خبر داد و خواستار تغییر در این نظام شد.

«فاضل میرانی» دبیر حزب دمکرات کردستان نیز با اعلام خبری تلویحا از کناره گیری بارزانی خبر داد و گفت رئیس اقلیم کردستان عراق در پی قدرت و نامزدی مجدد نبوده و خود وی نیز پیش از این بر عدم تمایل خود به حضور در قدرت خبر داده بود.

با توجه به تمامی این امور به نظر می‌رسد سطح نارضایتی‌ها در میان مردم و مسئولان اقلیم کردستان تا اندازه‌ای بالا گرفته است که به احتمال فراوان، مسعود بارزانی با کناره‌گیری از قدرت تمامی اختیارات خود را به «نیچروان بارزانی» منتقل خواهد کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز