خبرگزاری کار ایران

کارشناس پاکستانی در گفت‌وگو با ایلنا:

ترامپ به دنبال تحریک ایران برای خروج از برجام است/ اقدام رییس‌جمهور آمریکا موجب بی‌اعتمادی به واشنگتن شده است

asdasd
کد خبر : ۵۴۶۵۷۷

سمیع‌الله عبدالجبار گفت: رویکرد رئیس‌جمهوری آمریکا که در میان بسیاری از مسئولان و سیاستمداران آمریکایی هم خریدار و پشتیبانی ندارد.این اقدامات نه تنها باعث انزوا و گوشه‌گیر کردن ایران در جامعه بین‌الملل نخواهد شد بلکه باعث انزوای آمریکا و بی‌اعتمادی دیگر کشورهای جهان را به مقامات واشنگتن خواهد شد.

سمیع‌الله عبدالجبار کارشناس پاکستانی مسائل بین‌الملل با اشاره به سخنان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا این گونه اظهارات را اظهارات فردی دانست که از دور قدرت‌نمایی کرده ولی جرات هیچ اقدام عملی علیه ایران را ندارد. 

وی تصریح کرد: ترامپ به خوبی به قدرت  و نفوذ ایران حداقل در سطح خاورمیانه واقف است و از این رو جرات اقدامی که باعث بروز تنش‌ جدی در میدان عمل شود را ندارد.

وی در تحلیل شخصیتی ترامپ گفت: این که ما وی را یک فرد دیوانه و تصمیمات وی را از سر دیوانگی بدانیم امری اشتباه است چرا که در آمریکا تصمیم‌گیرنده مطلق ترامپ نیست و ساختار سیاسی این کشور در جایگاه خود نقشی تعیین کننده و قدرتی قابل توجه دارد که سیاست‌های آمریکا را به مقامات سیاسی دیکته می کنند. فارغ از این امر ترامپ خود نیز اگر فردی زیرک نباشد قطعا تیمی از کارشناسان و تحلیل‌گران خبره در اطراف خود جمع کرده است که پیش از هر تصمیمی آن‌ها تمامی جوانب  را کاملا بررسی می کنند. از همین رو اعتقاد داشتن به این امر که وی دیوانه‌ای است که از سر جنون تصمیم‌گیری می‌کند از واقعیت دور است.

وی در ادامه با اشاره به سیاست‌ جنگ طلبی و زیاده‌خواهی ترامپ تصریح کرد: ترامپ همچون دیگر جمهوری‌خواهان آمریکایی که همه‌ آن‌ها سیاست‌های جنگ‌طلبانه و زیاده‌خواهانه‌ای را دنبال می‌کردند یک سیاستمدار نیست بلکه یک تاجر و بیزینس‌من است که تمامی امور را با معیار هزینه و فایده می‌سنجد و از آنجایی که به عنوان رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا به نوعی قدرتمند‌ترین فرد به شمار می رود همیشه سعی می‌کند تا بتواند هر‌آنچه در ذهن داشته و آن را به نفع مردم آمریکا و جهان می‌داند حاصل‌ کند.از سوی دیگر وی با اقداماتی همچون دستورات مهاجرتی، لغو اوباما‌کِر وسیاست‌های متضاد با دولت قبل به نوعی سعی دارد با از بین بردن هر اثر به جای مانده از دولت اوباما خود را به عنوان فرد شماره‌ یک در این کشور مطرح کند.

عبدالجبار خاطرنشان کرد: درباره اظهارات و نکاتی که وی درباره برجام گفت نیز باید این نکته را مدنظر قرار داد که توافق هسته‌ای یک توافق دو جانبه نیست و علاوه بر آمریکا پنج کشور دیگر نیز در این توافق حضور دارند. نکته قابل توجه این است که متحدان سنتی آمریکا که در این توافق نیز حضور دارند هم نظراتی کاملا متفاوت با ترامپ داشته و با استناد به گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دیگر سازمان های بین‌المللی ایران را کاملا متعهد به برجام دانسته و سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا را بی‌اساس می‌دانند. از همین رو سران کشورهای فرانسه، آلمان و بریتانیا نیز از عدم خروج خود از این توافق خبر داده و از برجام حمایت کرده‌اند.

به گفته‌ وی، آمریکا به همین صحبت‌ها کفایت نخواهد کرد و از هر راهی استفاده می‌کند تا ایران را تحت فشار قرار داده و ایران را تحریک به خروج از برجام کند، هرچند که در حال حاضر و با شرایط پیش آمده پس از اظهارات ترامپ نیز بسیاری از شرکت‌های بازرگانی از مبادلات تجاری با ایران هراس داشته و می‌توان این گونه گفت که ترامپ با این اظهاراتش تا حدی توانست با استفاده از حربه ایران هراسی به تجارت با ایران ضربه وارد کند. ایران نیز باید مبادلات تجاری خود را با کشورها و شرکت‌های تجاری که وابستگی خاص و یا زیادی با آمریکا ندارند گسترش دهد تا این نوع حربه ها نیز ناکارآمد شود.

این کارشناس مسائل بین‌المللی گفت: رویکرد رئیس‌جمهوری آمریکا که در میان بسیاری از مسئولان و سیاستمداران آمریکایی هم خریدار و پشتیبانی  ندارد.این اقدامات نه تنها باعث انزوا و گوشه‌گیر کردن ایران در جامعه بین‌الملل نخواهد شد بلکه باعث انزوای آمریکا و بی‌اعتمادی دیگر کشورهای جهان را به مقامات واشنگتن خواهد شد. این اظهارات ترامپ و رویکرد وی در قبال توافق‌ هسته ای به نوعی نقض این توافق و حاشیه سازی برای برجام به شمار می رود.

وی تاکید کرد: اظهارت رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا درباره سپاه‌ پاسداران انقلاب اسلامی و نفوذ ایران در منطقه را ناشی از ایران هراسی برخی از کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی و همچنین دشمنی دیرینه آمریکا با ایران قلمداد کرد.

این کارشناس پاکستانی تاکید کرد: سخنان ترامپ در منطقه باعث خوشحالی عربستان و رژیم صهیونیستی و تمامی کشورها و رژیم‌هایی شده است که در حال جنگیدن با کشورهای مظلوم هستند کشورهایی که ایران را در منطقه حامی مستضعفان و سد راه زیاده‌خواهی‌های خود می‌دانند.

عبدالجبار عنوان کرد: در حال حاضر بهترین اقدام از سوی تهران خویشتنداری و ارجاع این مساله به سازمان‌های بین المللی و متحدان آمریکاست که در توافق هسته‌ای حضور داشتند. ترامپ و واشنگتن درپی این هستند که تهران در ابتدا از برجام خارج شوند و توافق مذکور را نقض کند تا پس از آن دست خود را برای هر اقدامی علیه ایران باز ببیند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز