خبرگزاری کار ایران

اسدی در گفت‌وگو با ایلنا:

دولت ترامپ نگاه منفعت‌طلبانه به بحران قطر دارد / ساختار سیاسی آمریکا خواستار جبهه متحد در شورای همکاری خلیج‌فارس است

asdasd
کد خبر : ۵۴۰۴۳۶

قطر این امر را به خوبی درک می‌کند که ادامه بحران به شکل حاضر در بلند مدت به نفع این کشور نخواهد بود و به دنبال حل این بحران با پرداخت کمترین هزینه و امتیاز است.

«علی اکبر اسدی» استاد دانشگاه و پژوهشگر مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با ایلنا اعلام کرد: روابط کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس خصوصا میان قطر و عربستان همیشه دارای فراز  و فرودهای بسیاری بوده است و بحران کنونی، عمیق‌ترین بحران در تاریخ روابط دیپلماتیک دو کشور به شمار می‌رود. این بحران دیپلماتیک به یک تقابل تمام‌عیار رسانه‌ای و سیاسی تبدیل شده است که این بحران و شکاف موجود در روابط دو کشور را عمیق‌تر کرده است.

این کارشناس و تحلیل‌گر مسائل خلیج‌فارس درباره اعلام آمادگی قطر برای مذاکره با کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و بحرین تصریح کرد: قطر مشکل‌ساز بودن تداوم این بحران و مشکلات فراوان در صورت ادامه یافتن آن را درک می‌کند و از همین رو آمادگی خود را برای مذاکره با چهار کشور تحریم کننده نشان داده است تا بتواند به نحوی از فشار موجود بر کشور خود کم کند.

اسدی با اشاره به شروط سیزده گانه کشورهای عربی برای قطر به منظور مذاکره تاکید کرد: مسئولان قطری قطعا تمامی این شروط را به نحوی که عربستان و هم‌پیمانانش مدنظر دارند، نخواهد پذیرفت چرا که پذیرش این شروط به نحوی که وضع شده و ریاض نیز خواستار اجرای بی قید و شرط تمامی آن‌هاست، در واقع باعث ضربه زدن به هویت قطر و نقض حاکمیت این کشور می‌شود.

وی ادامه داد: برای مثال تعطیلی شبکه الجزیره قطعا روی نخواهد داد چرا که این شبکه بزرگترین ابزار رسانه‌ای قطر و یک برند جهانی برای این کشور به شمار می رود. یا برای مثال تغییر رویکرد اخوانی این کشور به صورت کامل یک امر دور از ذهن و تقریبا ناممکن به شمار می‌رود.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: قطر در این مذاکرات قطعا به دنبال اجرای کامل این شروط نیست ولی در پی مذاکره درباره کیفیت آن‌ها و عقب‌نشینی از برخی شروط به صورت نوعی و محدود برخواهد آمد، برای مثال راضی به تعطیلی الجزیره نمی‌شود بلکه در رابطه با نوع برنامه‌های این شبکه ممکن است وارد مذاکره شود. یا درباره روابط خود با اخوان المسلمین و حماس قطعا به صورت کامل عقب‌نشینی نمی‌‌کند بلکه به نوعی که قابل مذاکره باشد به گفت‌وگو با طرف‌های مقابل خواهد پرداخت.

وی در رابطه با آمادگی قطر برای مذاکره با کشورهای عربی که تا پیش از این با اشاره به شروط وضع شده هرگونه مذاکره را رد می‌کرد، افزود: ممکن است وساطت‌ها و میانجی‌گری‌های انجام شده نتیجه‌بخش بوده باشد ولی گزینه محتمل‌تر فشارهای خارجی خصوصا از طرف آمریکا بر این کشور است.

این تحلیل‌گر مسائل خلیج‌فارس درباره دلیل این فشار‌ها عنوان کرد: ممکن است شخص ترامپ و دولت وی یک دولت منفعت‌گرا بوده و منافع خود را در ادامه این بحران و استقاده اقتصادی از آن ببیند ولی نباید فراموش کرد که ساختار سیاسی ایالات متحده خواستار اتحاد و یکپارچگی در شورای همکاری خلیج‌فارس بوده و به دنبال ایجاد یک نیروی موازنه‌بخش در منطقه و یک جبهه متحد در مقابل ایران است.

وی تاکید کرد: این مذاکرات و این بحران ممکن است که منجر به نتیجه و حلی مقطعی شود همانگونه که در سال ۲۰۱۴ میلادی نیز مشابه چنین موردی پیش آمده و حل شد ولی این بحران نشان داد که حل در آن سال نیز یک حل اساسی نبوده وصرفا برای یک مقطع بوده است. در شرایط فعلی نیز به نظر می‌رسد نه یک حل اساسی بلکه منجر به یک حل مقطعی شود.

اسدی خاطرنشان کرد: عربستان و کشورهای متحدش به دنبال مجبور کردن قطر به پذیرش تمامی این شرایط هستند ولی خود آن‌ها می‌دانند که این امر امکان‌پذیر نیست و اگر به دنبال حل این بحران هستند، باید از مواضع خود عقب‌نشینی کرده و بدون پیش‌شرط بر سر میز مذاکره حاضر شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز