خبرگزاری کار ایران

وزیر آشتی ملی سوریه:

نشست آستانه کارآمد‌تر از ژنو است

asdasd
کد خبر : ۵۰۷۶۸۴

وزیر آشتی ملی سوریه اعلام کرد نشست آستانه نسبت به نشست ژنو تاثیرات کارآمدتری در فرآیند آشتی سوریه داشته است.

به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم، «علی حیدر» وزیر آشتی ملی سوریه اعلام کرد که عملکرد و تاثیر دو نشست آستانه و ژنو در رابطه با فرآیند آشتی ملی در سوریه با یکدیگر غیرقابل مقایسه است. 

وی تصریح کرد که نشست آستانه تاثیرات مثبت بسزا و کارآمدتری نسبت به نشست ژنو داشته است. 

علی حیدر ادامه داد که نشست آستانه در تحقق فرآیند حل و فصل سیاسی بحران سوریه و آشتی ملی در این کشور نقش بسیار فعالی ایفا کرده است که با توجه به این امر نشست ژنو به هیچ وجه با نشست آستانه قابل قیاس نیست. 

وی ضمن رد اتهامات علیه روسیه مبنی بر کارشکنی این کشور برای ناکام گذاشتن نشست ژنو با استفاده از نشست آستانه افزود روسیه از روز نخست به سوریه کمک کرده است و فکر می‌کنم روسیه از هر طرحی که منجر به حل و فصل مسالمت‌آمیز اوضاع سوریه شود، حمایت می‌کند. 

وزیر آشتی ملی سوریه ضمن ابراز نگرانی در خصوص مناطق کاهش تنش در سوریه تاکید کرد این امر نگرانی ما مبنی بر دخالت برخی از کشورهای خارجی از جمله ترکیه و قطر در این مناطق که دخالت در امور داخلی و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی به شمار می‌رود را افزایش می‌دهد. 

علی حیدر تاکید کرد برخی از گروه‌های تروریستی که هیچ تمایلی برای ورود به فرآیند آشتی ملی ندارند، از سوی کشورهای خارجی تغذیه و حمایت می‌شوند و این امر فعالیت این کشور‌ها از جمله ترکیه که به رغم اینکه از ضامن‌های اعمال توافقنامه آستانه است از برخی گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند را زیر سوال می‌برد. 

وی خاطر نشان کرد مرزبندی‌های مناطق کاهش تنش مشکلات فراوانی در پیش‌رو دارد که یکی از مهمترین‌ آن‌ها دخالت‌ کشورهای خارجی از جمله عربستان‌سعودی، قطر و ترکیه است که سعی دارند با توجه به منافع خود برخی از مناطق را مستثنی و برخی دیگر را مشمول کنند. 

علی حیدر تصریح کرد که اعضای کمیته آشتی ملی آتی سوریه فقط از شهروندان سوری خواهند بود. 

این وزیر سوری اضافه کرد که همکاری میان وزارت دفاع سوریه و روسیه روی زمین که مظهر آن‌ در پایگاه «حمیمیم» در لاذقیه قابل مشاهده است، باعث توسعه آشتی در سوریه شده است. 

وی در پایان تاکید کرد سوریه به طور کامل از زرادخانه‌های شیمیایی با نظارت سطوح مختلف بین‌المللی پاک‌سازی شد و دولت سوریه هیچ‌گونه تسلیحات شیمیایی در اختیار ندارد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز