خبرگزاری کار ایران

خلف وعده آمریکا درباره تسلیح کردهای سوری

asdasd
کد خبر : ۵۰۴۹۹۹

وزیر دفاع آمریکا اعلام کرده است که این کشور حتی پس از آزادسازی «الرقه» از اشغال داعش، به تسلیح شبه‌نظامیان کرد سوری ادامه خواهد داد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا این احتمال را مطرح کرده است که واشنگتن، پس از آزادسازی الرقه، همچنان به تسلیح شبه‌نظامیان کرد و ارسال ادوات نظامی به آنها ادامه می‌دهد.

ماتیس، سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: «ما به تجهیز آن‌ها برای انجام نبردها ادامه می‌دهیم. اگر آن‌ها نبرد دیگری در پیش داشته باشند و لازم باشد… مثلا می‌دانید… از یک خودروی سبک استفاده کنند… ما در اختیارشان می‌گذاریم».

طبق این گزارش، «یگان‌های مدافع خلق» متشکل از شبه‌نظامیان کرد، هسته اصلی گروه «نیروهای دموکراتیک سوریه» است که ائتلاف آمریکایی از آن حمایت می‌کند.

ترکیه اعلام کرد «یگان‌های مدافع خلق» و «پ‌ک‌ک» به‌عنوان دو گروه تروریستی، با هم در ارتباط هستند. واشنگتن حزب پ‌ک‌ک را «تروریستی» می‌خوانند ولی از «تروریستی» دانستن یگان‌های مدافع خلق خودداری کرده‌ است.

نیروهای دموکراتیک سوریه، در حال حاضر مهم‌ترین گروه از شبه‌نظامیان سوری در نبردهای زمینی علیه داعش، برای بازپس‌گیری شهر الرقه به‌شمار می‌رود که از حمایت ائتلاف برخوردار است. اوایل خرداد وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، اعلام کرد ارسال سلاح‌های سبک برای آن‌ها را آغاز کرده است.

مقام‌های ترکیه، هفته پیش اعلام کردند وزیر دفاع ایالات متحده تضمین داده پس از پایان عملیات علیه داعش، سلاح‌ها پس گرفته می‌شوند و واشنگتن فهرستی از ادوات نظامی ارسالی برای کـردها در اختیار آنکارا می‌گذارد.

جیمز ماتیس همچنین تاکید کرده سلاح‌های ارسالی برای شبه‌نظامیان، برای جنگ‌های شهری و به‌طور مشخص در نبردها برای آزادسازی الرقه است؛ با پیشرفت نبردها، ایالات متحده سلاح‌ها را جمع و تعمیر می‌کند و یا بخشی را جمع کرده و تجهیزات دیگری در اختیار شبه‌نظامیان می‌گذارد.

وی گفت: «وقتی آن‌ها نیازی به چیزی نداشته باشند، ما آن را با چیزی که به آن نیاز دارند، جایگزین خواهیم کرد.»

وزیر دفاع آمریکا قرار است طی روزهای آینده، با همتای ترکیه‌ای خود در جریان نشست وزرای کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی دیدار کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز