خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از استاد دانشگاه لندن؛

حزب کارگر بریتانیا چگونه خانم نخست‌وزیر را تهدید می‌کند؟

asdasd
کد خبر : ۴۹۶۲۰۷

خیزش رهبر حزب کارگر بریتانیا یکی از تهدیدهایی است که حزب محافظه‌کاران و شخص نخست‌وزیر را با مخاطره روبه‌رو می‌کند ولی وی همچنان به پیروزی حداکثری خوش‌بین است.

«آرشین ادیب مقدم» استاد مدرسه مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن در آستانه برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی بریتانیا طی یادداشتی ابعاد پنهان و نهان این واقعه سیاسی مهم و حساس در سرزمین ملکه را بررسی کرده است که به شرح ذیل از نظر خواهد گذشت:

«ترزا مِی» نخست‌وزیر بریتانیا دو دلیل برای برگزاری زودهنگام انتخابات پارلمانی ذکر کرده است: نخست اینکه وی و حزب محافظه‌کار متقاعد شده‌اند که یک پیروزی آسان در مقابل حزب رقیب یعنی حزب کارگر در پیش رو دارد و ثانیاً دولت ترزا می در نظر دارد برگزیت (فرآیند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپایی) را با یک ساز و کار دموکراتیک و با مذاکرات به نتیجه برساند. از آنجایی که نخست‌وزیر بریتانیا در واقع یک نخست‌وزیر منتخب در انتخابات به حساب نمی‌آید و تنها جانشین «دیوید کامرون» شده است، تنها به عنوان یک دولت غیر منتخب به حساب می‌آید. چراکه در سازوکار معمول سیاسی و دموکراتیک بریتانیا قرار نگرفته و از این حیث دولت ترزا می در پی کسب موقعیت چانه‌زنی مناسب در مقابل اتحادیه قدرتمند اروپاست.

نکته‌ای که در این بین باید به آن توجه شود این است که  جرمی کوربین توانسته است با گسترش روزانه محیط خود به رغم انتقادهای فراوان درون حزبی در هفته‌های اخیر فاصله میان حزب کارگر و حزب محافظه کار را کم کند که این موضوع می‌تواند برای شخص خانم نخست‌وزیر و حزب محافظه‌کار بریتانیا یک چالش اساسی به حساب بیاید. از این‌رو خوش‌بینی ترزا می به پیروزی تمام و کمال محافظه‌کاران در انتخابات پیش‌رو باعث شده تا مخاطرات خیزش کوربین به حاشیه برود و این مساله می‌تواند پدیده‌ای دیگر در تاریخ سیاسی بریتانیا را رقم بزند.

ظهور یک ائتلاف جالب از حزب سبز در انتخابات می‌تواند به عنوان موضوع دیگر مد نظر قرار گیرد. حزب لیبرال دموکرات نیز در سال جاری میلادی امور مهمی را از دست داده است و من شک دارم که این جریان بتواند در مرکزیت انتخابات قرار گیرد. حزب استقلال انگلستان که از احزاب موافق برگزیت به شمار می‌رود، گزینه‌های انتخاب نشده و متعددی را در مقابل خود می‌بیند و انتخاب اینکه به سوی کدام حزب برود واقعاً مشکل است.

در امتداد برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی بریتانیا حادثه تروریستی منچستر یک بار دیگر نشان داد که تروریسم به هر نوع و شکلی محکوم است. چنین فجایعی می‌تواند در کوتاه مدت به سود رهبر مسئول که اکنون ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا است رقم بخورد؛ چراکه که می‌تواند با تحت تاثیر قرار دادن احساسات مردم آنها را به سوی خود جذب کند. حمله منچستر یکی از وقایع غم‌انگیز تاریخ بشریت است که بازخورد‌های کوتاه‌مدت آن می‌تواند مورد  استفاده قرار گیرد ولی در بلند مدت نمی‌توان از آن به عنوان استراتژی قابل اتکاء بهره برد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز