خبرگزاری کار ایران

زارعی در گفت وگو با ایلنا:

تسلط حشدالشعبی بر مرزها ترانزیت سلاح داعش را به بن‌بست می‌کشاند/ شاهد خیانت دیگر پس از پاک‌سازی موصل خواهیم بود

asdasd
کد خبر : ۴۹۶۲۰۳

حشدالشعبی بدون تردید ارسال سلاح و نیروی انسانی داعش را با مشکل روبه‌رو می‌کند اما آنچه که مشکل اصلی پس از پاک‌سازی موصل به حساب می‌آید، پروژه آمریکا و اسرائیل برای تشکیلی دولت کردی جدید خواهد بود.

«اصغر زارعی» کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اهمیت حضور نیروهای عراق در مرز این کشور با سوریه اظهار کرد: رسیدن نیروهای بسیج مردمی عراق به مرزهای سوریه را باید یکی از موضوع‌های مهم تاکتیکی روزهای اخیر دانست؛ اگر به آخرین وضعیت موصل روی نقشه دقت کنیم به راحتی می‌فهمیم که تا چند هفته آینده بساط داعش از موصل برچیده خواهد شد و از این جهت باید تمامی راه‌های ورود و خروجی به عراق تا حد امکان ایمن شوند. به عبارتی دیگر پیشروی حشد الشعبی عراق تا مرزهای سوریه نشان می‌دهد که باید مرزهای مشترک دو کشور مسدود شود، چراکه ترانزیت سلاح و همچنین مسیرهای ورود و خروج تروریست‌ها به داخل خاک عراق از این جغرافیا صورت می‌گیرد.

وی افزود: مقابله با داعش در استان‌های دیگر عراق مانند الانبار، می‌تواند فاز جدیدی از مبارزات با تروریسم را شروع کند. از نگاهی دیگر، درگیر شدن گروه‌های تروریستی در سوریه مانند جیش الاسلام ، فیلق الرحمان، داعش و جبهه النصره نشان می‌دهد که در حوزه میدانی شاهد نمایان شدن دو دستگی میان تروریست‌ها هستیم و این روند می‌تواند تا حد زیادی به نفع ارتش سوریه و نیروهای محور مقاومت تمام شود. مساله‌ای که در اینجا مهم به نظر می‌رسد این است که ائتلاف ضد داعش در عراق و سوریه نتوانسته به صورت کاملاً جدی وارد فاز مقابله و نابودسازی تروریست‌ها شود؛ چراکه اهداف این ائتلاف نمی‌تواند فصل الخطاب جریان‌های تروریستی – تکفیری در منطقه باشد.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا با تاکید بر عدم روشن بودن روند و سیاست‌ها در اتخاذ تصمیم جدی برای مبارزه با تروریسم در سوریه گفت: در امتداد تمامی موضوع‌ها باید به این نکته مهم توجه شود که نشست‌های مکرر و جلسات سیاسی متمادی در شهر آستانه توانسته بیش از نشست ژنو یا سایر منازعات سیاسی مفید واقع شود. از این جهت به نظر می‌رسد که در آستانه ۵ و نشست‌های بعدی شاهد گشایش‌های دیپلماتیک دیگر در پرونده سوریه باشیم. در این راستا باید به نکته توجه شود که غربی‌ها به دنبال چند پاره کردن سرزمین عراق پس از پاک‌سازی کامل موصل هستند و سناریوهای متعدد دیگری را پیگیری می‌کنند. یکی از این سناریوها «تشکیل سرزمین و دولت کردی» در عراق و سوریه است؛ به گونه‌ای که ائتلاف آمریکا و اسرائیل در پشت صحنه دقیقاً می‌داند که با سقوط موصل در عراق و رقه در سوریه باید وارد چه سناریوی شوند.

وی در پایان بیان کرد: سناریوی جدیدی که منطقه با آن روبه‌رو خواهد شد، این است که توطئه‌ای همانند موصل که حاصل خیانت «اسامه النُجیفی» بود بار دیگر تکرار خواهد شد. به عبارتی دیگر باید بگوییم که جریان‌های حاضر در سوریه مانند یگان مدافع خلق (ی.پ.گ) در صدد هستند تا با حمایت آمریکا پس از آزادسازی رقه اقدام به برپایی اقلیم خودمختار کنند که این موضوع بدون شک برای ترکیه،‌ سوریه و عراق خطر جدی خواهد داشت. لذا برنامه تنظیم شده از سوی ایالات متحده برای چند پاره کردن عراق پس از موصل به قوت خود باقی است؛ چراکه سرایت این وضعیت به خاک سوریه تحت عنوان پروژه «سرزمین‌های کردستان» می‌تواند تنش میان حکومت مرکزی بغداد و استقلال‌طلبان را افزایش دهد که این شرایط بهترین فضا برای تامین امنیت اسرائیل قلمداد می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز