خبرگزاری کار ایران

آلمان درخواست آمریکا درباره افزایش بودجه نظامی را رد کرد

asdasd
کد خبر : ۴۷۳۵۶۴

آلمان درخواست دولت آمریکا که خواهان افزایش بودجه دفاعی این کشور و سایر اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است را رد کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه در نشست وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو در بروکسل، از سیاست‌های «تهاجمی روسیه در اواکراین و دیگر نقاط جهان به‌ویژه در شرق اروپا» به‌شدت انتقاد کرد.

پیمان نظامی ناتو پس از الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه، حضور خود در شرق اروپا را گسترش داد.

تیلرسون در نشست ناتو اعلام کرد که آمریکا از متحدانش می‌خواهد که تلاش‌های خود را نخست معطوف به «مبارزه علیه تروریسم» بکنند.

به گفته وزیرخارجه آمریکا، ناتو باید آمادگی مقابله با «حملات سایبری» از سوی تروریست‌ها را داشته باشد. وی تصریح کرد که مبارزه با تروریسم «اولویت امنیت ملی آمریکا» است.

تیلرسون اظهار داشت، مقابله با تروریسم می‌تواند به بازگشت ثبات در عراق یاری ‌رساند. او تصریح کرد که مقابله با تروریسم بدین معنا نیست که ناتو در همه جای باید نقش رهبری داشته باشد.

تیلرسون افزود که آمریکا در حال تهیه پیشنهادهایی است که آنها را به نشست سران کشورهای عضو ناتو در ماه مه ۲۰۱۷ ارائه خواهد کرد. این پیشنهادها به‌طور مشخص همکاری میان کشورهای عضو ناتو در جنگ با گروه داعش را در بر می‌گیرند. اما تیلرسون در نشست ناتو خواستار اعزام نیروی زمینی از سوی کشورهای عضو به عراق و سوریه نشد.

پس از پیروزی «دونالد ترامپ» در آمریکا و انتصاب تیلرسون به عنوان وزیر خارجه، این نخستین دیدار رسمی او با همتایان خود در نشست ناتو بود.

نشست وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو در اصل تدارکی برای نشست سران کشورهای عضو در ۲۵ ماه مه است که دونالد ترامپ نیز در آن شرکت خواهد جست.

تمجیدهای ترامپ از «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه در دوران کارزار انتخاباتی آمریکا سبب نگرانی کشورهای عضو ناتو و حتی برخی از محافل حزب جمهوری‌خواه در آمریکا شده است.

در نشست‌های پیشین ناتو پیشنهاد شده بود که کشورهای عضو باید بکوشند حدود ۲ درصد از تولید ناخالص ملی خود را صرف هزینه‌های نظامی کنند.

«زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان در واکنش به این مطالبه‌ آمریکا در بروکسل اعلام کرد: «این درخواست کاملا غیرواقع‌بینانه است که از آلمان بخواهیم سالانه ۷۰ میلیارد یورو به بودجه نظامی خود اختصاص دهد.»

گابریل افزود که مفهوم امنیت را نباید تنها به هزینه‌های نظامی تقلیل داد، بلکه کمک‌های انسان‌دوستانه و هزینه‌های که برای ایجاد ثبات صرف می‌شوند را باید در این راستا لحاظ کرد.

آمریکا با بودجه نظامی ۶۶۴ میلیارد دلاری حدود ۶/ ۳ درصد از تولید ناخالص ملی خود را صرف هزینه‌های نظامی می‌کند. بودجه نظامی ۴۱ میلیارد دلاری آلمان تنها شامل ۲/ ۱ درصد تولید ناخاص ملی این کشور است. بریتانیا حدود ۶۰ میلیارد دلار هزینه می‌کند که ۲/ ۲ درصد از تولید ناخالص ملی این کشور را در بر می‌گیرد و فرانسه نیز با ۴۴ میلیارد دلار حدود ۸/ ۱ درصد تولید ناخاص ملی خود صرف هزینه‌های نظامی می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز