خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

فرمان مهاجرتی ترامپ ریشه در اندیشه‌های کوکلاس‌کلان‌ها دارد/ منافع واشنگتن در بغداد، دلیل حذف عراق از فهرست ممنوعه

asdasd
کد خبر : ۴۶۷۳۵۲

سریال صدور فرمان‌های ضد مهاجرتی رئیس‌جمهوری آمریکا این بار تا حدود زیادی تقابل میان ساختار قضایی و دولت را جدی‌تر خواهد کرد و رگه‌های آن را باید ریشه در نژادپرستی دانست.

«علی بیگدلی» کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به صدور فرمان دوم ضد مهاجرتی دونالد ترامپ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: ترامپ و تیمی که به همراه وی وارد کاخ سفید شدند و در وزارتخانه‌های خود جایگیری کردند، بدون تردید در تاریخ سیاسی ایالات متحده کم‌نظیر خواهند بود و این وضعیت نشان از یک دو قطبی معنادار و حتی پرخطر دارد. چراکه کنش‌های ترامپ و به دنبال آن واکنش مجموعه‌ها و افرادی که در ساختار سیاسی، قضایی و حتی امنیتی آمریکا حضور دارند نشان از آن دارد که سیاست‌های وی کاملاً یا بخشی از آن با ارزش‌های ایالات متحده مغایرت دارد. از این رو باید گفت که فرمان دوم همانند فرمان اول یک وجهه کاملاً ضد آمریکایی و انسانی دارد.

وی ادامه داد: باید بپذیریم که ترامپ نماینده یک جامعه خاص است که همچنان به روی کار آمده و خواستار عملیاتی شدن سنت‌های دیرینه ایالات متحده و به خصوص طیف محافظه‌کاران است. در این بین نباید از کوکلاس‌کلان‌ها به عنوان یکی از جریان‌هایی که گفته میشود ترامپ و اقوام آن به این جریان منتسب هستند، چشم‌پوشی کرد. چراکه این طیف از آمریکایی‌ها که در سالیان گذشته دست به جنایات بی‌شماری زدند، پس از روی کار آمدن ترامپ نسبت به این موضوع ابراز علاقه کردند و باید بگوییم که تفکرات فعلی رئیس جمهوری آمریکا تا حدود زیادی محصول این جناح است.

این استاد دانشگاه با اشاره به عدم تقید ترامپ به اصول و ارزش‌های ایالات متحده بیان کرد: ترامپ به صورتی خود را جلوه داده است که به هیچ وجه به قوانین و ارزش‌های آمریکا پایند نیست. به گونه‌ای که ما شاهد هستیم وی حتی قانون اساسی ایالات متحده را به درستی تایید نمی‌کند و اصلاً آن را فاقد اعتبار می‌داند. تا جایی که کارکنان کاخ سفید حدود یک هفته پیش طی نامه‌ای اظهار کرده بودند که روال جاری در کاخ سفید بسیار تاسف‌بار است و طی سال‌های گذشته مشابه چنین موضوعی را ندیده‌اند و رفتار ترامپ را مشکل‌آفرین تلقی کردند.

این‌که برخی از مقام‌های قضایی آمریکا خصوصاً دادستان واشنگتن پس از صدور فرمان دوم اعلام کرده‌اند که بازبینی قانون اساسی آمریکا باید در دست اقدام قرار گیرد تا حدود زیادی امری غیرممکن است. چراکه قانون اساسی ایالات متحده با ۴۴۴۴ کلمه کوچک‌ترین و کوتاه‌ترین قانون اساسی جهان محسوب می‌شود که در حالت فعلی ۲۷ الحاقیه به آن اضافه شد. لذا قانون‌گذار تنها می‌تواند اقدام به اضافه کردن الحاقیه به این قانون کند ولی نمی‌تواند آن را تغییر دهد. از این جهت باید گفت تنها شانسی که ترامپ را یاری می‌کند، حضور اکثریتی است که در سنا و مجلس نمایندگان از وی طرفداری می‌کنند و از این جهت روزنه‌هایی برای ادامه انفعال‌گرایی ترامپ همچنان باقی است.

وی در پایان یادآور شد: بدون تردید مجدداً شاهد مقابله ساختار قضایی آمریکا با ترامپ خواهیم بود. به صورتی که دستورات و فرمان‌های اجرایی وی بدون شک مغایر با ارزش‌ها و قانون اساسی ایالات متحده خواهد بود و از این منظر، رویارویی دو قوه مجریه و قضائیه نمایان خواهد شد. اما این باعث نمی‌شود که ساختار قضایی آمریکا دست از اقدام‌های خود علیه ترامپ بکشد و تنها نظاره گر آن باشد. اما اینکه چرا عراق از فهرست هفت کشور مذکور خارج شده باید بگوییم که منافع واشنگتن در بغداد یکی از دلایل اصلی آن است. به نوعی که آمریکا این پیام را مخابره می‌کند که هر کشوری که با ما توافقنامه امنیتی دارد و راهبردهای ما را درک می‌کند، می‌تواند دوست ما به حساب بیاید.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز