خبرگزاری کار ایران

مجلسی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

احتمال ورود نظامی آمریکا به زمین بازی سوریه/ دلایل اختلاف آنکارا و واشنگتن بر سر معادله کُردی

asdasd
کد خبر : ۴۶۰۴۸۰

گمانه‌زنی برای ورود آمریکا تنها بستگی به وضعیت میدانی و سیاسی پرونده سوریه دارد و از این نظر، موضوع کردها را باید یکی از مسائل مهم دانست.

«فریدون مجلسی» تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در تشریح امکان ورود نظامیان آمریکا به سوریه اظهار کرد: در مورد پرونده سوریه باید به این نکته توجه شود که شرایط روز به روز درعرصه میدانی و سیاسی متغیر است و به جرات می‌توان گفت که ساعت به ساعت اتفاق‌های جدید به وقوع می‌پیوندد. از این نظر هنگامی یک گروه و جناح می‌تواند خود را برنده میدان قلمداد کند که تمامی دستاوردهای موجود در حوزه میدانی و پشت میز مذاکرات را به نفع خود تغییر دهد. در زمان اوباما دستاوردهای آمریکا در سوریه تا حدود نسبی محقق شد و این امکان وجود داشت که آنها بتوانند در پرونده سوریه اقدام به کنشگری مثبت کنند، چراکه در آن موقع سهم‌خواهی کمتر بود و جناح‌های دیگر وارد عرصه سیاسی نشده بودند.

وی ادامه داد: در حالت فعلی حضور و ورود معارضان سوری و طرفداران دولت در پای میز مذاکره به علاوه به میدان آمدن کشورهایی مانند ترکیه، اردن، مصر و عربستان می‌تواند وضعیت را برخلاف سیاست‌های ایالات متحده در سوریه رقم بزند که موجب می‌شود وضعیت تا حدود زیادی مبهم و نامشخص جلوه کند. از جهت دیگر ترکیه به عنوان یکی دیگر از بازیگران دخیل در پرونده سوریه، مواضع ناهمگون و نامشخص را اتخاذ کرده و به دنبال کسب برتری سیاسی و میدانی در پرونده سوریه است، چراکه آمریکایی‌ها با حمایت از کردها یک تقابل نسبی با ترکیه را به تصویر کشیده‌اند که می‌تواند برخلاف منافع آنکارا قلمداد شود.

ترکیه از گذشته تاکنون در مواجهه با مسئله کردی حالت تقابلی داشته و واکنش‌هایی که از سوی ترکیه برای ورود آمریکا به زمین بازی سوریه و حمایت از کردها به نمایش گذاشته است، یک موضع انفعالی را به تصویر می‌کشد. به صورتی که اختلاف‌نظر در خصوص حمایت از نیروهای کرد به خصوص نیروهای دموکراتیک سوریه همچنان ادامه دارد و از سوی دیگر ممکن است دمشق با کردها اقدام به برقراری رابطه و حتی ائتلاف نسبی کند. به این جهت ترک‌ها همچنان بر اعمال فشار به کردها مصمم هستند.

این دیپلمات اسبق کشورمان با اشاره به این‌که موضوع پناهجویان سوری در پرونده سوریه کاملاً فراموش شده قلمداد می‌شود، گفت: یکی دیگر از مسائلی که باید در پرونده سوریه مدنظر قرار گرفته شود، این است که سرنوشت آوارگان سوری که اسیر سهم‌خواهی کشورها و دولت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای شده‌اند، همچنان نامشخص است. به گونه‌ای که عده‌ای از آنها برای کنشگری مثبت و کسب منافع توسط دولت‌ها به گروگان گرفته شده و عده‌ای دیگر برای چانه‌زنی معارضان و ترویست‌ها همچنان در اسارت به سر می‌برند. از این منظر باید بگوییم که سهم‌خواهی در عرصه سیاسی توسط کشورها و عمل‌کننده‌ها غیر دولتی در پرونده سوریه بیش از پیش نمایان خواهد شد که این وضعیت تا ماه‌های دیگر ادامه خواهد داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه گمانه‌زنی‌هایی در خصوص ورود نظامیان آمریکا به سوریه از سوی خبرگزاری‌های خارجی و بسیاری از تحلیل‌گران صورت گرفته است، نشان می‌دهد که جمهوری‌خواهان و تیم ترامپ به صورت تلویحی خواستار ورود نظامی به پرونده سوریه هستند و این وضعیت نشان می‌دهد که معارضان سوری نسبت به گذشته از روحیه بالاتری برخوردار شده‌اند. چراکه انتقال آنها از میدان نبرد سوریه به پشت میز مذاکرات آستانه و ژنو به نوعی این پیام را مخابره می‌کند که احتمالاً برای ایجاد توازن قوا در سوریه آمریکا‌یی‌ها وارد زمین بازی این کشور خواهند شد و حتی اقدام به شکست دادن دولت مرکزی سوریه می‌کنند. اما متغیر مهمی به نام «روسیه» در این بین وجود دارد که نمی‌گذارد این وضعیت تا حدود زیادی به وقوع بپیوندد. به نحوی که مسکو هزینه‌های زیادی در پرونده سوریه کرده و هم اکنون به دنبال تامین منافع خود در این پرونده خواهد بود که حتی احتمال دارد معارضان را به آشتی ملی دعوت کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز