خبرگزاری کار ایران

اتهام‌زنی متقابل آمریکا و روسیه در مورد نقض یک پیمان موشکی

در حالی که یک مقام آمریکایی می‌گوید روسیه با عملیاتی‌ کردن یک موشک کروز یکی از پیمان‌های کنترل تسلیحاتی را نقض کرده، مسکو این اتهام را «نادرست» خوانده و به نوبه خود آمریکا را به نقض این پیمان متهم می‌کند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز،‌ یکی از مقام‌های دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری‌ آمریکا، که خواست نامش فاش نشود، امروز- چهارشنبه- روسیه را متهم کرد که با عملیاتی‌ کردن یک موشک کروز، «پیمان نیروهای هسته‌ای میان‌برد» را نقض کرده است.

پیمان یادشده در سال ۱۹۸۷ یعنی در اواخر دوره جنگ سرد امضا شده است و دولت «باراک اوباما» از سه سال پیش روسیه را متهم کرده بود که با تولید و آزمایش نوعی از موشک کروز این پیمان را زیر پا گذاشته است.

حال یک مقام دولت ترامپ می‌گوید که طبق برآورد آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا این موشک سال پیش عملیاتی شده است.

در واکنش به این گزارش‌ها، «لئونید اسلوتسکی» رئیس کمیته امور بین‌الملل پارلمان روسیه، گفت که «اتهامات آمریکا مبنی بر این‌ که روسیه پیمان نیروهای هسته‌ای میان‌برد را نقض کرده نادرست است.»

اسلوتسکی در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: «واشنگتن سعی دارد با این اتهامات تقصیر را به گردن دیگران بیندازد. در اصل خود واشنگتن است که با عملیاتی‌ کردن دفاع موشکی در کشورهای اروپای شرقی پیمان نیروهای هسته‌ای میان‌برد را نقض کرده است.»

این مقام روسی در پایان گفت که آمریکا اگر ادعایی در مورد نقض این پیمان دارد باید طبق روال درج‌شده در مفاد پیمان آن را مطرح کند و روسیه آماده خواهد بود این ادعاها را بررسی کند.

همزمان، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین در کنفرانس خبری روزانه خود گفت که روسیه نسبت به تعهدات بین‌المللی خود از جمله در مورد پیمان‌نامه‌های موشکی متعهد است و به همه آن‌ها احترام می‌گذارد.

کد خبر : ۴۶۰۱۶۴