خبرگزاری کار ایران

ذاکریان در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

محورهای گفت‌وگوی نتانیاهو و ترامپ/ حمایت واشنگتن از شهرک‌سازی و انتقال سفارت به قدس

asdasd
کد خبر : ۴۵۹۷۷۶

ایالات متحده به دلیل بدنامی اسرائیل نمی‌تواند همانند گذشته از اقدام‌های تل‌آویو حمایت کند چراکه رویارویی واشنگتن با شورای امنیت سازمان ملل بدون تردید به نفع دولت آمریکا نخواهد بود.

«مهدی ذاکریان» تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در تشریح محورهای گفت‌وگوی ترامپ و نتانیاهو عنوان کرد: یکی از مسائل در دیدار دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو، مساله تقابل با ایران بوده است. به گونه‌ای که رسانه‌های اسرائیل قبل از سفر نخست‌وزیر اسرائیل به واشنگتن محورهای گفت‌وگوی نتانیاهو با رئیس جمهور آمریکا را تشریح کرده بودند که به صورت مشخص به ایران و برنامه موشکی، حزب‌الله لبنان و همچنین ائتلاف سه‌جانبه اسرائیل، عربستان و مصر علیه تهران اشاره شده بود؛ اما باید بدانیم زمانی که سیاست خارجی تهران تقابلی نبوده و همچنین عدم نقض برجام در دستور کار قرار دارد، آمریکا و اسرائیل نمی‌توانند هیچ فعل و اقدامی علیه ایران به کار ببرند.

وی افزود: در مورد برنامه موشکی ایران که تل‌آویو آن را تهدید امنیت ملی خود قلمداد می‌کند باید بگوییم که ایران برای فعالیت‌های موشکی خود نیاز به اخذ مجوز از هیچ کشوری ندارد و این موضوع به همراه مسائل جانبی آن در متن توافقنامه برجام هم تشریح شده است. علاوه بر آن اگر بحث موشک‌های حامل کلاهک هسته‌ای و بر فرض محال آزمایش آنها از سوی آمریکا و اسرائیل مدنظر قرار گرفته شود، می‌بایست این موضوع در کمیسیون‌های مربوطه مطرح شود و به بررسی آن بپردازند. از این جهت اینکه رژیم صهیونیستی یا آمریکا بخواهند برنامه موشکی را یک تهدید بین‌المللی قلمداد کنند و اعلام می‌کنند که در صدد کاهش میزان فعالیت‌های آن اقدام خواهند کرد، به نظر حرف بی‌پایه و اساسی قلمداد می‌شود. چراکه کشورمان از هیچ‌کدام از معاهدات بین‌المللی مربوطه عدول نکرده است.

اینکه اسرائیل فعالیت حزب‌الله لبنان یا حتی موجودیت آن را به سیاست‌های ایران گره می‌زند باید آن را تقلای سیاسی در حوزه بین‌الملل محسوب کرد. چراکه مساله حزب‌الله به دولت لبنان برمی‌گردد. تاجایی که نمایندگان این تشکیلات همچنان در پارلمان لبنان حضور دارند و دولت این کشور آن را یک تشکیلات رسمی خطاب می‌کند. لذا اسرائیل برای پیگیری موضوعات می‌بایست از دولت لبنان پاسخ بخواهد نه ایران.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه مصر و عربستان باید پاسخگوی اقدام‌های خود به کشورهای جهان اسلام باشند، گفت: در مورد ائتلاف سه‌جانبه اسرائیل، عربستان و مصر که توسط نخست‌وزیر اسرائیل مطرح شده بود و قرار است علیه تهران شکل بگیرد، باید بگوییم که عربستان و مصر می‌‌بایست پاسخگوی جهان اسلام باشند که آیا با سیاست‌های صهیونیست‌ها همراه هستند یا کشورهای اسلامی؟ از سوی دیگر باید توجه داشته باشیم که بسیاری از کشورهای اروپایی، دولت فلسطین را به رسمیت شناختند و از سمت دیگر بدنامی‌های تل‌آویو موجب شد تا بسیاری از کشورها و در مقطعی، ایالات متحده از اسرائیل فاصله بگیرد. حتی کالاهای تولید شده در سرزمین‌های اشغالی توسط بسیاری از این کشورها غیر قابل خرید و فروش اعلام شد که این نشان می‌دهد دولت فعلی اسرائیل با یک بی‌آبرویی بین‌المللی روبه‌رو است.

اینکه احتمال دارد ایالات متحده در ائتلاف با اسرائیل همانند فرمان ضد مهاجرتی ترامپ مجدداً ایران را از طریق دیگر زیر فشار قرار بدهد یا خیر باید به این نکته مهم توجه شود که تمامی نهادهای بین‌المللی و کشورهای حاضر در دهکده جهانی فرمان اخیر ترامپ را محکوم کردند. علاوه بر آن نظام و ساختار قضایی ایالات متحده هم اقدام به رد مطالبات تیم حقوقی کاخ سفید کرده‌اند که این نشان می‌دهد نگرش تهاجمی و حاشیه‌ای ترامپ هیچ جایگاهی اولاً در نظام بین‌الملل ندارد و دوم اینکه ساختار سیاسی ایالات متحده نمی‌تواند چنین وضعیتی را قبول کند.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا وضعیت فعلی نتانیاهو در داخل اسرائیل ظرفیت اقدام‌های سلبی وی را خواهد داشت یا خیر، اظهار داشت: آنچه که برای مردم اسرائیل اهمیت دارد، نخست بحث امنیت است و در سطح دوم موضوع اقتصاد است که نتانیاهو توانسته است تا حدودی با توجه به این محورهای اصلی نخست‌وزیری اسرائیل را در دست داشته باشد؛ اما به نظر نمی‌رسد که با برجسته‌سازی محور امنیت توسط «حزب لیکود» اسرائیل، رئیس‌جمهوری آمریکا بتواند بیش از حد اقدام به کنشگری به نفع تل‌آویو در نظام بین‌الملل کند. واقعیت این است که ترامپ نمی‌تواند برخلاف قطعنامه سازمان ملل و شورای امنیت که علیه شهرک‌سازی اسرائیل صادر شده است، گام بردارد. به گونه‌ای که پرستیژ بین‌المللی آمریکا بیش از پیش خدشه‌دار خواهد شد و از سوی دیگر واکنش‌های سخت جهانی نسبت به اقدام‌های اسرائیل شیب صعودی به خود خواهد گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز