خبرگزاری کار ایران

صدقیان در گفت‌وگو با ایلنا:

آرایش کلی کمیته انتخابات عراق به عهده پارلمان است نه دولت العبادی/ لشکرکشی جریان صدر تهدیدی برای امنیت عمومی است

asdasd
کد خبر : ۴۵۸۸۷۰

جریان صدر حدود ۴۰ نماینده در مجلس عراق دارد و می‌تواند به صورتی قانون از طریق آنها مطالبات خود را پیگیری کند اما بدون تردید لشکرکشی خیابانی‌ آنها امنیت عمومی و ملی این کشور را به خطر خواهد انداخت.

«محمدصالح صدقیان» تحلیلگر مسائل غرب آسیا در تشریح دلایل حضور معترضان منتسب به جریان صدر در پایتخت عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: در حالت فعلی باید به این نکته توجه شود که عمده مطالبات و مخالفت‌های جریان صدر به این دلیل است که در اواخر سال جاری میلادی انتخابات پارلمانی عراق برگزار خواهد شد و بدون تردید تشکیل کمیته انتخاباتی برای برگزاری این انتخابات یکی از الزامات و نیازهای قانونی عراق خواهد بود، اما جریان صدر به انتخاب نفرات و رئیس کمیته انتخاباتی اعتراض دارد و شاهد هستیم که برای محقق کردن مطالبات خود اقدام به فراخوانی گسترده و کشاندن آن به خیابان‌ها می‌کند.

وی افزود: باید بدانیم که جریان صدر در حدود ۴۰ نماینده در پارلمان عراق دارد و به صورت قانونی می‌تواند مطالبات خود را پیگیری کند. از جهت دیگر این نکته باید مدنظر قرار گرفته شود که تشکیل کمیته انتخابات و چینش این کمیته توسط دولت عراق صورت نمی‌گیرد و تمامی آن در پارلمان این کشور تصمیم‌گیری و اجرا می‌شود. لذا جریان صدر می‌بایست تابع قوانین موجود در پارلمان عراق باشد و مطالبات خود را از راه‌های قانونی در پارلمان پیگیری کند. لیکن با توجه به سابقه فعالیت‌های خیابانی این جریان در ماه‌های گذشته، باید بگوییم که تجمع صدری‌ها در حالت فعلی بسیار نامفهوم است و حتی می‌تواند وضعیت سیاسی، امنیتی و اجتماعی عراق را با تهدید جدی مواجه کند.

زمانی که جریان صدر همانند ماه‌های گذشته به خیابان‌ها می‌آید، مطمئناً خسارت‌هایی به مناطق مختلف بغداد وارد می‌شود و از این نظر لشکرکشی‌هایی مانند دو روز گذشته که موجب کشته شدن یک پلیس شده بود، نمی‌تواند اوضاع را بهبود ببخشد. چراکه ارتش عراق در حالت فعلی در حال دست و پنجه نرم کردن با داعش در موصل است و همین طور اوضاع اقتصادی، سیاسی و حتی طایفه‌گری در عراق از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست. به این دلیل جریان صدر و در رأس آن «مقتدی صدر» باید اعتراض‌های خیابانی که منجر به ایجاد تهدید امنیتی می‌شود را کنار بگذارند و از طرق قانونی مطالبات خود را پیگیری کنند.

این کارشناس مسائل عراق در پاسخ به این پرسش که آیا حیدر العبادی مقابل تحرکات جریان صدر خواهد ایستاد یا خیر، گفت: به نظر نمی‌رسد که نخست‌وزیر عراق بخواهد با جریان صدر به مقابله علنی بپردازد و با آن دچار اصطکاک شود. اما به نظرم دست‌هایی در پشت پرده وجود دارد که موجب می‌شود هر از چند گاهی ما شاهد حضور جریان صدر در خیابان‌های بغداد باشیم. از این منظر باید گفت که قتل یک پلیس که در حالت تدافعی قرار داشته و هیچ حرکت سلبی از خود صورت نداده است، بدون تردید برای جریان صدر هزینه خواهد داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر روند لشکرکشی جریان صدر بخواهد تا انتخابات پارلمان عراق به همین روال ادامه داشته باشد، بدون شک این وضعیت به نفع امنیت ملی و عمومی عراق نخواهد بود. چراکه مقتدی صدر به خوبی می‌داند وضعیت فعلی ارتش و نیروهای بسیج مردمی این کشور در موصل به چه صورت است و از این منظر می‌بایست برای پیشبرد اهداف در عراق بیشتر تلاش کند نه اینکه مطالبات خود را از روند نامعقول و هجومی محقق کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز