خبرگزاری کار ایران

مقام‌های جنبش فتح:

انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس موج جدید خشونت‌ها را به دنبال دارد

یکی از رهبران جنبش فتح گفت که انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس باعث بروز خشونت‌های سراسری خواهد شد.

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک،‌ «اعظم احمد» عضو کمیسیون مرکزی جنبش فتح امروز – سه‌شنبه – گفت که تغییر مکان سفارت آمریکا در سرزمین‌های اشغالی از تل‌آویو به بیت‌المقدس موج جدیدی از خشونت‌ها را در خاورمیانه آغاز خواهد کرد چرا که فلسطینیان و مسلمانان سراسر جهان هیچ‌گاه بیت‌المقدس را به عنوان بخشی از سرزمین‌های تحت تسلط اسرائیل نخواهد پذیرفت.

در ماه سپتامبر، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا به «بنیامین نتانیاهو»‌ نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی گفت که دولت وی بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت جدایی‌ناپذیر این رژیم می‌داند و سفارت خود را به این شهر منتقل خواهد کرد.

احمد در کنفرانس خبری خود در مسکو افزود: «برای ادامه دادن به روند صلح و اجرای حقوق تاریخی و به حق فلسطینیان و همچنین به منظور خودداری از به وقوع پیوستن دور جدیدی از خشونت‌ها در خاورمیانه لازم است که از چنین تغییر مکانی ممانعت شود. همه می‌دانند که عرب‌های فلسطین و مسلمانان سراسر جهان هیچ‌گاه بیت‌المقدس را به عنوان بخشی از اراضی رژیم‌صهیونیستی نخواهند پذیرفت.»‌

وی تاکید کرد که جامعه بین‌المللی و سازمان‌های گوناگون هیچ‌گاه الحاق بخش شرقی بیت‌المقدس پس از جنگ شش روزه را نپذیرفته و هیچ دولتی از جمله آمریکا سفارتی در آن منطقه نخواهد داشت.

احمد که برای شرکت در کنفرانس غیر رسمی گفت‌و‌گو‌های میان فلسطینیان تحت نظارت موسسه تحقیقات خاورمیانه آکادمی علوم روسیه در تاریخ ۱۵ تا ۱۷ ژانویه به مسکو سفر کرده است، گفت که این کمیسیون از «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه درخواست کرده تا این مسئله را با مقام‌های آمریکایی مطرح کند. این کمیسیون همچنین مخاطراتی که چنین انتقال سفارتی برای روند صلح خواهد داشت، را با وزیر در میان گذاشته است.  

در همین زمینه روز گذشته، «زاخی   هنگبی» وزیر همکاری‌های منطقه‌ای رژیم صهیونیستی، گفت که فلسطینیان راهی برای جلوگیری از انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس از سوی ترامپ ندارند.

«محمود عباس» رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین گفته بود که چنین انتقالی عواقبی در پی خواهد داشت چرا که این اقدام « خط قرمزی »‌ است که عبور از آن امید‌ها برای دستیابی به راه‌حل دو ملت را از میان خواهد برد.

 

کد خبر : ۴۴۸۹۹۶