خبرگزاری کار ایران

دیدار مقا‌م‌های رسمی هند با مشاور امنیت ملی ترامپ

مقام‌های بلندپایه رسمی هند چند روز قبل با مشاور عالی امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، مشاور عالی امنیت ملی هند در سفر خود به واشنگتن با مشاور امنیت ملی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرد که نشان از تمایل دهلی نو برای ایجاد روابط نزدیک با دولت آتی ایالات متحده آمریکا دارد.

 «آجیت دوال» در دیدار با «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی ترامپ که بیش از یک ساعت به طول انجامید، مسائل مهم امنیتی از جمله مبارزه با تروریسم را مطرح کرد.

پس از این دیدار، دوال با سه نفر از مقام‌های رسمی ایالات متحده از جمله «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی و «جان کری» وزیر امور خارجه دیدار کرد.

دهلی نو امیدوار است که ترامپ موضع شدیدتری علیه افراط‌گرایان که به ادعای هند توسط رقیب سنتی آن‌ها یعنی پاکستان حمایت می‌شوند، اتخاذ کند. نگرانی‌های هند پس از تماس تلفنی نخست‌وزیر پاکستان و ترامپ در تاریخ ۳۰ نوامبر افزایش یافت.

دونالد ترامپ در توصیف خود از پاکستان این کشور را شگفت‌انگیز خواند و ابراز تمایل به بازدید از این کشور کرد.

روابط هند و آمریکا در دوران اوباما به صورت مقطعی گرم بوده است که بعد از انتخاب «نارندرا مودی» به عنوان نخست‌وزیر هند در سال ۲۰۱۴ میلادی و پس از آن‌که در مقابل کنگره از ایالات متحده به عنوان شریک ضروری و باعث ثبات و رفاه در اقیانوس هند و آرام یاد کرد، بهبود یافته است.

این دو کشور بزرگ نگرانی استراتژیک مشترکی در خصوص ظهور چین دارند. هند یکی از متحدان اصلی آمریکا در منطقه به شمار می‌رود و ارتش‌های دو کشور با انجام رزمایش‌های مکرر و تامین و نوسازی نیروهای مسلح هند توسط ایالات متحده این روابط را نزدیک‌تر کرده‌تمئ.

ترامپ نیز طی مبارزات انتخاباتی خود رویکردهای مثبتی در خصوص هند مطرح کرد و نخست‌وزیر این کشور را به عنوان ناسیونالیستی که برای دفاع از اصلاحات اداری و رشد اقتصادی تلاش می‌کند، ستود.

 

کد خبر : ۴۴۱۱۰۰