خبرگزاری کار ایران

شورای امنیت امروز درباره طرح تخلیه حلب رأی‌گیری می‌کند/ پیش‌نویس جدید روسیه برای خروج تروریست‌ها

دیپلمات‌های سازمان ملل می‌گویند در پی مخالفت روسیه با طرح فرانسه برای اعزام ناظران بین المللی به حلب و ارائه طرح خود به شورای امنیت، رأی‌گیری درباره طرح تخلیه حلب به روز دوشنبه موکول شد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، دیپلمات‌های حاضر در مقر سازمان ملل می‌گویند پس از آنکه فرانسه پذیرفت بر سر نگرانی‌های روسیه در مورد قطعنامه پیشنهادی‌اش مذاکره کند، رأی‌گیری بر سر این طرح به دوشنبه (امروز) موکول شده است.

«سامانتا پاور» نماینده آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد، که انتظار می‌رود رأی‌گیری در ساعت ۹ صبح دوشنبه (به وقت نیویورک) به صورت مخفی انجام شود.

روز یکشنبه قرار بود شورای امنیت قطعنامه پیشنهادی فرانسه به در مورد اعزام ناظران بی‌طرف به حلب برای نظارت بر روند تخلیه مخالفان را به رأی بگذارد اما روسیه با مخالفت با این طرح پیش‌نویس جدیدی را به این شورا ارائه کرد.

پیش از نشست شورای امنیت، «ویتالی چورکین» نماینده روسیه در سازمان ملل در گفت‌وگو با خبرنگاران تأکید کرده بود که کشورش مشکلی با اعزام ناظران به این منطقه ندارد اما، خواستار تغییراتی در طرح پیشنهادی فرانسه است و با طرح کنونی مخالفت خواهد کرد.

با این حال او افزوده بود که ایده سرگردان شدن ناظران در ویرانه‌های شرق حلب بدون تمهیدات مناسب و بدون اطلاع دادن به همه طرف‌ها مصیبت‌بار است.

ساعتی پس از تشکیل جلسه روز یکشنبه شورای امنیت پشت درهای بسته، یک منبع آگاه در مقر سازمان ملل متحد اعلام کرد که روسیه در این نشست پیش‌نویس جایگزینی را به شورای امنیت ارائه خواهد کرد.

 در طرح پیشنهادی روسیه بر «اهمیت تخلیه داوطلبانه و ایمن غیرنظامیان از مناطق تحت تأثیر درگیری در حلب با نظارت و هماهنگی سازمان ملل» تأکید شده است.

این طرح همچنین از دبیرکل سازمان ملل می‌خواهد که در همکاری با همه طرف‌های ذی‌نفع تمهیدات امنیتی لازم در زمینه حضور کارکنان سازمان ملل برای نظارت بر وضعیت غیرنظامیان باقی‌مانده در حلب را فراهم کند.

این درخواست تغییری کلیدی در پیش‌نویسی است که از سوی فرانسه به شورای امنیت ارائه شده است.

نماینده روسیه در سازمان ملل این تغییر را «خواسته‌ای ابتدایی» توصیف کرده بود اما همتای فرانسوی او گفته بود که نمی‌تواند بر سر این موضوع با روسیه کنار آید.

کد خبر : ۴۳۹۱۷۱