خبرگزاری کار ایران

ترامپ معاملات اقتصادی در آذربایجان و گرجستان را لغو می‌کند

دفتر رئیس‌جمهور منتخب آمریکا با لغو صدور مجوز برای ساخت یک هتل در آذربایجان و اقداماتی از این دست در گرجستان، به سوی محدود کردن معاملات در این دو کشور حرکت می‌کند.

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، دفتر رئیس‌جمهور منتخب آمریکا قرارداد صدور مجوز برای تاسیس یک هتل در آذربایجان و همچنین برخی از این دست اقدامات اقتصادی در گرجستان را به حالت تعلیق درآورد که این امر، نشان‌دهنده توقف فعالیت‌های اقتصادی ترامپ است.

پیش از این نیز ترامپ قرارداد صدور مجوز برای تاسیس یک هتل در برزیل را نیز لغو کرده بود. وی همچین چهار شرکت تجاری تاسیس نیز دارد که عملا هیچ‌گونه فعالیتی ندارند و به احتمال زیاد برای پروژه‌های آینده از آن‌ها استفاده خواهد کرد.

 «آلن گارتن» وکیل ترامپ، روز –جمعه- اعلام کرد توسعه‌دهندگان پروژه‌های آذربایجان، گرجستان و برزیل در پیشبرد پروژه موفق بودند ولی توقف این پروژه‌ها به نوعی بخشی از یک استراتژی برای کاهش تضاد احتمالی بین منافع است.

وی ادامه داد که دفتر دونالد ترامپ فعلا برنامه دیگری مبنی بر لغو هر گونه سرمایه‌گذاری در کشورهای دیگر را ندارد.

کار‌شناسان در دولت از ترامپ خواسته‌اند تا با پیروی از اکثر روسای جمهور پیشین آمریکا دست از سرمایه‌گذاری‌های عجیب و همچنین روابط اقتصادی خود بردارد. آن‌ها این امر را تضمین کننده سود خصوصی وی از منافع عمومی در پرداخت مالیات و همچنین نوعی کنترل مدیریتی قلمداد کرده‌اند.

ترامپ با واکنش در قبال این امر اعلام کرد که مدیریت امور اقتصادی و تجاری خود را به دو پسرش و برخی از مدیران واگذار کرده است. وی افزود در ماه آینده و در جریان یک کنفرانس خبری به بیان جزییات این قضیه خواهد پرداخت.

ترامپ مالک سهام در ۵۰۰ شرکت مختلف در بیش از ۲۰ کشور دنیاست هرچند که اکثر سرمایه‌گذاری‌های وی در خارج از کشور به صنعت ساختمان مرتبط می‌شود.

بر اساس بررسی‌های به عمل آمده توسط آسوشیتدپرس و دیگر رسانه‌ها، شریک ترامپ در آذربایجان «انار محمد اف» پسر وزیر حمل و نقل این کشور است که متهم به فساد و پولشویی نیز می‌باشد. حتی پدر نیز به دلیل فاش کردن برخی مسائل دیپلماتیک فردی فاسد توصیف شده است.

همچنین پروژه یک برج در دست احداث در گرجستان چندین بار پای این سیاستمدار را به این منطقه کشاند که در ‌‌نهایت در اوایل این ماه صدور مجوز برای این پروژه نیز به حالت تعلیق درآمد. 

در برزیل نیز دفتر ترامپ با یک شرکت توسعه هتل‌های مجلل در «ریودوژانیرو» قرارداد به امضا رسانده بود که بر اساس آن قرار بود تا پیش از آغاز المپیک ریو در ماه اوت کار این هتل به پایان برسد که تنها بخشی از آن تکمیل شد.

در ماه اکتبر نیز دادستان برزیل آن‌ها را متهم به سرمایه گذاری در دو صندوق بازنشستگی در این کشور و فساد در این صندوق‌ها کرده بود.

 «کریستین لین» سخنگوی ترامپ نیز ترامپ نیز گفت این تصمیم به جهت عقب بودن این پروژه‌ها از برنامه معین اتخاذ شده است.

کد خبر : ۴۳۸۶۹۹