خبرگزاری کار ایران

تظاهرات محافظه‌کاران کره جنوبی در حمایت از پارک

هواداران رئیس‌جمهور سابق کره جنوبی با برگزاری راهپیمایی گسترده، خواهان تثبیت وی در مقامش شدند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز هواداران «پارک گئون های» رئیس‌جمهور سابق کره جنوبی، که پس از یک رسوایی مالی استیضاح و برکنار شد، امروز –شنبه- با تجمع  گسترده خواهان تثبیت وی در مقامش شدند.

اختیارات ریاست‌جمهوری پارک پس از اعلام رای استیضاح وی در نهم دسامبر توسط پارلمان این کشور از وی سلب شد و تمامی مقدمات برای سلب قدرت از رئیس‌جمهور کره جنوبی برای اولین بار در تاریخ این کشور آماده و در انتظار رای دادگاه قانون اساسی است.

پارک ۶۴ ساله متهم به تبانی با دوست قدیمی خود به نام «چوی سون سیل» است که به اتهام تبانی و کسب حمایت غیر قانونی رییس‌جمهوری برای تجارت‌های بزرگ و همچنین مشارکت با بنیادهای خصوصی در بازداشت به سر می‌برد.

براین اساس، تظاهرات هواداران پارک در مقابل دادگاه عالی کره و در نزدیکی محل سکونت رییس‌جمهوری این کشور برگزار شد.

در حالی‌که، صدها هزار معترض با حضور در خیابان‌های سئول در هفته‌های اخیر خواستار استعفای خانم پارک از سمتش شده بودند.

با این حال پارک در مقابل فشارها مقاومت نشان داده و قصد به استعفا دادن از سمت خود را نداشت. همین امر باعث شده که نگرانی‌ها در خصوص طولانی شدن بحران سیاسی این کشور افزایش یابد. رئیس‌جمهور کره جنوبی در خصوص بی دقتی در داشتن رابطه با چوی عذرخواهی کرد ولی اتهامات وارده به خود را نپذیرفت.

وکلای پارک در اولین دفاعیه‌های خود در خصوص استیضاح پارک گفتند که این حرکت باید بر اساس قانون و توسط دادگاه قانون اساسی تایید گردد و پس از آن نیز ۱۸۰ روز مهلت بازبینی حکم دادگاه وجود دارد.

اگر استیضاح توسط دادگاه قانون اساسی تایید شود و پارک نیز به صورت داوطلبانه این حکم را بپذیرد یک انتخابات زود هنگام طی ۶۰ روز برگزار و رییس‌جمهوری جدید این کشور برای پنج سال انتخاب می‌شود.

دوره ریاست‌جمهوری پارک در حالت عادی در فوریه ۲۰۱۸ به پایان می‌رسید.

کد خبر : ۴۳۸۶۲۷