خبرگزاری کار ایران

پوتین پنجشنبه به توکیو سفر می کند

رئیس‌جمهوری روسیه برای دیدار با نخست‌وزیر ژاپن روز پنجشنبه وارد توکیو می‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه روز پنجشنبه برای دیدار با «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن در آخرین تلاش‌ها برای دستیابی به توافق‌نامه‌ای در رابطه با مناقشات سرزمینی که تا کنون دو طرف را از دستیابی به تعهد‌نامه رسمی از زمان پایان جنگ ‌جهانی دوم بازداشته است، به این کشور خواهد رفت.

آبه قرار است در چشمه‌های آب گرم شهر تاریخی ناگاتو میزبان پوتین باشد و امید می‌رود که سردی روابط دو طرف که به واسطه اشغال جزایر کوریل از سوی ارتش شوروی سابق در سال ۱۹۴۵ و درخواست توکیو برای آزادی آن از آن زمان تا کنون ایجاد شده است، با توافق‌نامه‌هایی که به امضا می‌رسد، از میان برود.

البته امید‌ها برای کاهش اختلاف‌های دو طرف در رابطه با چهار جزیره در جریان نخستین دیدار پوتین پس از یک دهه هنوز اندک است.

در عوض دو طرف به احتمال فراوان برای معاهده‌ای در راستای افزایش روابط تجاری که به واسطه تحریم‌های متحدان آمریکا در رابطه با بحران اوکراین ضربه خورده است، به توافق خواهند رسید.

سفر دو روزه پوتین که شامل شرکت در اجلاسی در توکیو نیز می‌شود، پس از دو سفر شینزو آبه به روسیه در سال جاری میلادی صورت می‌گیرد.

آبه به دنبال گرفتن امتیاز در رابطه با جزایر کوریل از طریق ارائه پیشنهاد‌های سرمایه‌گذاری‌ها عمده ژاپن در مسکو است.

در جریان اظهارنظر‌ها پیش از این دیدار، مقام‌ها در رابطه با هر گونه انتظاری از این معاهده، رویکرد محتاطانه‌ای اتخاذ کردند.

«سرگئی لاورف» وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با «فومیو کیشیدا» همتای ژاپنی خود گفت: «‌نزدیک کردن مواضع دو طرف ساده نخواهد بود.»

 

 

کد خبر : ۴۳۷۴۷۱