خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

سایه ترامپ بر کاخ‌ سفید پیگیری دموکرات‌ها در پرونده سوریه را مختل می‌کند/ راهکار سیاسی همچنان در هاله‌ای از ابهام

وضعیت فعلی به گونه‌ای رقم خورده است که دموکرات‌ها سعی دارند فضای گفتمانی در مورد سوریه را تا دقیقه آخر دستخوش تغییر کنند.

«مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به سخنان اخیر «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در مورد ارائه راهکار سیاسی برای حل‌وفصل پرونده سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در حالت فعلی جان کری و اوباما و تیم دموکرات‌ها که در کاخ سفید حضور دارند، برای ایجاد فضایی به منظور حل و فصل بحران سوریه که در اواخر حیات سیاسی اوباما قرار گرفته، سعی دارند تا بتوانند راهکار جدیدی در خصوص پرونده سوریه ارائه کنند. هیلاری کلینتون در زمان برگزاری کمپین انتخاباتی خود بارها اظهار کرده بود که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری قصد دارد راه حل مناسبی برای حل و فصل پرونده سوریه اتخاذ کند. اما اکنون دولت اوباما با دو بحران روبه‌رو است. نخست رویارویی دولت وی با منطق حقوق بشر و بشردوستانه و از سوی دیگر افتادن سایه ترامپ روی کاخ سفید. از این منظر وضعیت فعلی به گونه‌ای رقم می‌خورد که دموکرات‌ها سعی دارند فضای گفتمانی در مورد سوریه را تا دقیقه آخر دستخوش تغییر کنند.

وی افزود: عبارت‌هایی مانند گشایش سیاسی و حل و فصل پرونده سوریه و به خصوص بحران حلب از طریق راهکار سیاسی همگی مخرج مشترک بازی کنشگران متفاوت در صحنه میدانی و سیاسی سوریه است که جان کری در پژوهشکده مطالعات خاورمیانه واقع در واشنگتن به آن اشاره کرده بود. اما باید بدانیم که عملکرد آمریکایی‌ها در پرونده سوریه با پرسش‌های زیادی روبه‌رو است و از این منظر می‌توانیم بگوییم پروسه طولانی‌ شدن مذاکرات در این محور موجب شده تا انواع و اقسام راهکارهای پیشنهادی که از سوی دموکرات‌ها طرح شده است با مشکل روبه‌رو شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به وضعیت بشار اسد و ابقای وی در ساختار سیاسی سوریه گفت: این‌که آیا اسد به عنوان گزینه ریاست جمهوری و هدایتگر دولت سوریه باید در قدرت بماند یا خیر مساله‌ای است که در طول پنج سال گذشته تاکنون موجب نزدیک شدن و حتی فاصله گرفتن بازیگران مهمی چون روسیه و آمریکا از یکدیگر شده است. درست است که همگرایی نسبی در مورد اسد در پرونده سوریه شکل گرفته بود و منحنی متغیر این پرونده در هر زمان چهره جدیدی به خود می‌گرفت اما به هر حال تاکنون راهکار سیاسی مناسب که طرفین آن را قبول داشته باشند، ارائه و مطرح نشده است. چنانکه بافت‌های سیاسی اتخاذ شده از سوی کشورهای مختلف به ویژه ایالات متحده آمریکا با سایر تصمیم‌ها و سناریوهای پیش روی کشورهای اروپایی و منطقه‌ متفاوت بوده است و همین موضوع موجب شده تا حل و فصل پرونده سوریه در زمان دموکرات‌ها به جایی نرسد.

وی در پایان یادآور شد: با تمامی این تفاسیر به نظر نمی‌رسد که دموکرات‌ها و زیر مجموعه‌های آن بتوانند در وقت باقی مانده تاثیر چندانی بر پرونده سوریه داشته باشند. چراکه وضعیت میدانی بدون شک بر اوضاع سیاسی تاثیرگذار خواهد بود و از این جهت به نظر نمی‌رسد که در زمان باقی مانده، دولت اوباما بتواند نفوذ مناسب در پرونده سوریه ایجاد کند. لذا باید منتظر باشیم و ببینیم دولت ترامپ پس از روی کار آمدن چه راهبردی در قبال منطقه و خصوصاً سوریه اتخاذ می‌کند و در این بین کدام یک از شرکا اعم از منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مهر تایید بر سیاست‌های آن می‌زنند.

کد خبر : ۴۳۵۰۱۱