خبرگزاری کار ایران

نخست‌وزیر نیوزلند از سمت خود استعفا کرد

نخست‌وزیر نیوزلند امروز - دوشنبه - اعلام کرد که از سمت خود استعفا کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «جان کی»، نخست‌وزیر نیوزلند، امروز -  دوشنبه – به طور غیرمنتظره‌ای اعلام کرد که از سمت خود استعفا کرده است. این مقام نیوزلندی اعلام کرده است که این زمان، موقعیت مناسبی برای کناره‌گیری پس از هشت سال تصدی این مقام است.

وی در مصاحبه‌ای در یک کنفرانس خبری با اشاره به این که هیچگاه خود را به عنوان یک سیاست‌مدار نمی‌دانسته است گفت:« این سخت‌ترین تصمیمی است که من تا کنون گرفته‌ام و من نمی‌دانم که در مرحله بعدی چه کار خواهم کرد.»

وی افزود:« رهبری هر دو حزب و این کشور تجربه بسیار شگفت‌انگیزی برای من بوده است.»

وی که پیش از رسیدن به این مقام در شرکت «مری لینچ» به عنوان تاجر مشغول به کار بوده است، اخیراً هشتمین سال نخست‌وزیری خود و دهمین سال رهبری حزب ملی راست میانه خود را پشت سر گذاشته است. انتخابات سال آینده در این کشور قرار است تا نخست‌وزیر بعدی را مشخص کند.

«بیل اینگلیش» معاون نخست‌وزیر به احتمال فراوان قرار است جایگزین وی شود.

وی با اشاره به صرف زمان بیشتر با همسر خود و فرزندانش گفت:« من احساس می‌کنم که در اوج کناره‌گیری خواهم کرد.»

وی گفت:«‌ اعلام این که من این تصمیم را تنها برای کشف مجدد زندگی شخصی و خانوادگی خود گرفته‌ام آسان خواهد بود و اینکه این عاملی است در میان باقی عوامل.»

وی گفت:« در جریان سال‌ها من رهبرانی را دیده‌ام که در موقعیت مشابهی در اتخاذ چنین تصمیمی ناموفق بوده‌اند. من دلایل آنها را می‌‌دانم و ترک این سمت به طور حتم مشکل است. ولی برای من و حزب ملی؛ این زمان، زمان خوبی برای رفتن است. اعضا این حزب زیادند و این حزب از حمایت مالی خوبی برخوردار است. این حزب هم اینک از هوش بالایی برخوردار بوده و آماده خدمت است و یکی از دستاورد‌هایی که من به آن افتخار می‌کنم همکاری با اعضایی از حزب است که متعهد، توانا و هماهنگ بوده‌اند. این یک رویکرد و میراث خوبی برای رهبر ملی آینده است.»

کی به طور متوسط دیر وارد سیاست شده بوده و در سال ۲۰۰۲ وارد پارلمان شده و رهبری حزب ملی را در چهار سال بعدی عهده دار شده بود. در سال ۲۰۰۸، وی به ۹ سال حکومت حزب کارگر پایان داده و «هلن کلارک»،‌ نخست‌وزیر وقت را برکنار کرد.

وی به دلیل رهبری در زمان چندین بحران در این کشور که شامل زمین‌لرزه نیز می‌شود، موفق به کسب توجهات عمومی و محبوبیت شده است.

وی همچنین پس از بحران اقتصادی جهانی موفق شده بود تا وضعیت اقتصادی در این کشور تثبیت کند.

کد خبر : ۴۳۴۷۷۳