خبرگزاری کار ایران

مکی در گفت‌وگو با ایلنا:

ترکیه متضرر اصلی مناقشه با اروپا خواهد بود/فرانسه و آلمان درصدد مدیریت مناسبات بروکسل و آنکارا

باتوجه به لازم الاجرا نبودن مصوبه پارلمان اروپا، بروکسل تنها در صدد اعمال فشار بر آنکارا است و احتمال دارد مذاکرات جدیدی در این خصوص میان اتحادیه و ترکیه صورت بگیرد.

«مرتضی مکی» کارشناس مسائل اروپا با اشاره به مصوبه پارلمان اروپا مبنی بر تعلیق مذاکرات اتحادیه با ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا بیان کرد: تغییر رویکرد اتحادیه اروپا و همچنین تصویب مصوبه از سوی پارلمان اروپایی علیه ترکیه به قبل از کودتای ۱۵ جولای این کشور و اقدام‌های اردوغان در پساکودتا برمی‌گردد. از منظر دیگر، سیاست اردوغان در سوریه و برخورد با کردها نوعی تنش در محیط خارج ترکیه به وجود آورد که دامنه آن تا اروپا کشیده شده است. چراکه احزاب کرد ارتباط نزدیک و پیوند دیرینه‌ای با احزاب سوسیالیست اروپا به خصوص اتریش دارند که تمامی این مسائل موجب شد رفتار ترکیه با اتحادیه اروپا تنش‌آمیز قلمداد شود.

وی افزود: اروپایی‌ها بعد از کودتا و در جریان دستگیری‌های غیرهدفمند و همچنین در مورد بحران پناهجویان انتقادهای زیادی را به آنکارا وارد کردند و حتی ابراز نگرانی‌هایی از سمت بروکسل علیه ترکیه صورت گرفت که آخرین اقدام آن چند روز پیش رخ داد که موجب تصویب مصوبه‌ای برای توقف ادامه روند پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا شد. پارلمان اروپا اساساً در چند سال گذشته مواضع بشردوستانه‌ در روال کاری داشته است اما موضع «ژان کلود یونکر» به عنوان رئیس کمیسیون اروپایی تا حدود زیادی موجب شده تا انتقادها علیه ترکیه همچنان ادامه داشته باشد که می‌توانیم به صورت مشهود پرونده مهاجران را یکی از دلایل ایجاد و افزایش تنش میان دو طرف بدانیم.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان این که ترکیه متضرر اصلی در تنش با اروپا خواهد بود، گفت: اگر بخواهیم مناسبات میان ترکیه و اتحادیه اروپایی را مورد بررسی قرار دهیم، باید بگوییم که اختلاف میان این دو بیشتر به ضرر ترکیه تمام خواهد شد. به گونه‌ای که بحث سرمایه‌گذاری‌های خارجی و همچنین جذب توریسم از کشورهای اروپایی از محورهای مهمی است که در روابط آنکارا و بروکسل به عنوان استخوان‌بندی و فقرات این مناسبات ارزیابی می‌شود. از سوی دیگر، در محور امنیتی و نظامی ترکیه نیازمند همکاری اتحادیه اروپا است.

این‌که اروپایی‌ها چه تهدیدی از ناحیه ترکیه برای خود محتمل می‌دانند، باید گفت که بحث پناهجویان مهم‌ترین پرونده‌ای است که میان دو طرف وجود دارد و در صورت افزایش سطح تنش‌ها میان ترکیه و اتحادیه این پرونده به یک مخاطره امنیتی برای اروپا تبدیل خواهد شد. از این نظر، فرانسه و آلمان به عنوان دو کشور صاحب ‌نفوذ در اتحادیه اروپایی در صدد هستند تا مدیریت این تنش را بر عهده بگیرند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مصوبه پارلمان اروپایی را تنها می‌توان ابزار فشار در مقابل ترکیه قلمداد کرد. از این منظر پرونده سوریه هم می‌تواند یکی از محورهای مهم و اساسی مدنظر قرار گرفته شود. به نوعی که اروپایی‌ها در صدد هستند با حرکت در کنار ترکیه بتوانند تا حدودی در حل و فصل بحران سوریه دخیل شده و آن را تا جایی بهبود ببخشند. لذا به نظر می‌رسد با توجه به لازم الاجرا نبودن مصوبه پارلمان اروپا، بروکسل تنها در صدد اعمال فشار بر آنکارا باشد و احتمال دارد مذاکرات جدیدی در این خصوص میان اتحادیه و ترکیه صورت بگیرد یا این‌که یکی از کشورهای اروپایی مانند آلمان یا فرانسه مدیریت این گفت‌وگوها را به نیابت از اتحادیه به عهده بگیرند.

کد خبر : ۴۳۲۶۴۳