خبرگزاری کار ایران

سودان جنوبی با استقرار نیروهای حافظ صلح موافقت کرد

دولت سودان جنوبی موافقت خود را با استقرار نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در این کشور، اعلام کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، سخنگوی دولت سودان جنوبی گفت که جوبا، پس از ماه‌ها تردید، با استقرار نیروهای منطقه‌ای تحت کنترل سازمان ملل در این کشور موافقت کرده است.

«آکول پاول کوردیت» معاون وزیر اطلاعات، عصر جمعه گفت: «در نتیجه من می‌خواهم به نمایندگی از دولت انتقالی وحدت ملی به اطلاع شما برسانم که کابینه مجوز استفاده از نیرو‌های منطقه‌ای را داده است.»

در پی درگیری‌های ماه جولای در سودان جنوبی، شورای امنیت سازمان ملل استقرار چهار هزار نیروی دیگر از شرق آفریقا را تصویب کرد و به آن‌ها ماموریت‌های قوی‌تر و گسترده‌تری نسبت به ماموریت‌های ۱۳ هزار نیروی حافظ صلح سازمان در این کشور داده است.  

رئیس‌جمهوری سودان جنوبی در ابتدا مخالف استفاده از این نیرو‌های اضافی بود و آن را نقض حاکمیت ملی می‌دانست اما بعدها در تاریخ چهارم سپتامبر توافق کرد که از این نیروها استفاده کند.

از آن زمان تاکنون، دولت وی از سوی سازمان ملل متهم به کم‌کاری و شکست در اقدامات ضروری شده است. شورای امنیت سازمان ملل تهدید کرده که اگر دولت از ورود این نیروها جلوگیری کند، این دولت را تحریم سلاح می‌کند.

در ماه اکتبر، «بان کی‌ مون» دبیر کل سازمان ملل گفت که دولت جوبا پیشنهاد «محدودیت‌های عمده»‌ برای نیرو‌های جدیدی که گفته شده قرار است از مراکز و ساختمان‌های سازمان ملل حمایت کند،  ارائه داده است.

بان کی‌مون گفت: «این محدودیت‌ها به طور حتم اهداف مصوبه ۲۳۰۴ را زیر سوال می‌برد.»

سازمان ملل از نیروهای منطقه‌ای می‌خواهد که به آن‌ها اجازه دهد تا این سازمان از همه ظرفیت‌های خود برای تامین امنیت در جوبا استفاده کند که این ظرفیت‌ها شامل محافظت از فرودگاه برای کمک به حمایت از ماموریت‌های سازمان ملل می‌شود.

اتیوپی، کنیا و رواندا نیرو به ارتش جدید حاضر اعزام کرده و رواندا همچنین پیشنهاد استفاده از هلیکوپتر‌های مورد نیازی که سودان جنوبی در گذشته با آن مخالفت کرده را داده است.

کد خبر : ۴۳۲۴۶۳