خبرگزاری کار ایران

دیدار وزیر خارجه نیوزیلند با دوترته

وزیر خارجه نیوزیلند با رئیس‌جمهوری فیلیپین دیدار کرده و در رابطه با مناقشه‌های دریای چین جنوبی مذاکراه کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «موری مک‌کولی» وزیر خارجه نیوزیلند گفت که مناقشات مربوط به دریای چین جنوبی را با «رودریگو دوترته» رئیس‌جمهوری «جذاب» فیلیپین در جلسه غیر رسمی به بحث و گفت‌و‌گو گذاشته است.

مک‌کولی گفت که با دوترته، گفت‌و‌گو‌های گسترده‌ای را در روز سه‌شنبه با یکدیگر داشتند اما وی از اظهار‌نظر در رابطه با انجام مذاکرات در مورد اقدام‌های مناقشه‌برانگیز دوترته در سرکوب‌های مرتبط با مواد مخدر، خودداری کرد.

آن‌ها در جریان شب و در زمان توقف دوترته در آوکلند و هنگامی که وی از نشست اقتصادی آسیا – پاسفیک در پرو باز‌می‌گشت با هم دیدار کردند.

مک‌کولی به یک روزنامه نیوزیلندی گفت:«‌ وی انسان سرسختی است اما در عین حال رفتار گرم و محترمانه ‌ای دارد.»

وی گفت: «وی خارج از موضوع سخن نمی‌گوید. وی دیدگاه‌های مشخصی داشته و آن‌ها را نیز به طور مشخصی بیان می‌کند.»

پلیس و گروه‌های خودجوش تاکنون بیش از دو هزار و ۴۰۰ نفر را در فیلیپین و از زمانی که دوترته قول داد تا قاچاقچیان مواد مخدر را سرکوب کند، به قتل رسانده‌اند. این موضوع انتقاد‌های فراوانی را از سوی گروه‌های حقوق بشری برانگیخته است.

این جلسه در آوکلند در پی تنش‌های میان فیلیپین و آمریکا، بزرگترین متحد غربی این کشور انجام می‌گیرد. دوترته تاکنون تهدید‌های فراوان و سخنان تندی را علیه آمریکا ایراد کرده است و در حال روی آوردن به روسیه و چین است.

دوترته روز شنبه و در دیدار با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه،  کشور‌های غربی را متهم کرده که «دورویی»‌ داشته و به کشور‌های دیگر «زور» می‌گویند. وی گفت که هنگامی که سخن از ائتلاف باشد، آمریکا نمی‌تواند مورد اعتماد قرار بگیرد.

یکی از سخنگویان مک‌کولی، امروز – چهارشنبه – گفت که اظهار نظری در رابطه با این گفت‌و‌گو‌ها انجام نخواهد گرفت چرا که این مذاکرات رسمی نبوده است.

چین با شماری از کشور‌های همسایه آسیایی خود در رابطه با مناقشات دریای چین جنوبی درگیر است. 

کد خبر : ۴۳۱۴۶۱