خبرگزاری کار ایران

بازداشت چند رهبر مخالف در آستانه برگزاری تظاهرات ضددولتی در مالزی

دولت مالزی در آستانه برگزاری تظاهرات برای برکناری رئیس‌جمهوری به واسطه رسوایی‌های اخیر، چند تن از رهبران مخالف ر ا بازداشت کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز،‌ پلیس مالزی رئیس گروه حامی دموکراسی «بارسیه» و چندین رهبر مخالف را بازداشت کرد.

این بازداشت‌ها در راستای گسترش سرکوب‌ها علیه منتقدان دولت و تنها یک روز پیش از آغاز تظاهرات و راه‌پیمایی‌ها برای کناره‌گیری «نجیب رزاق»، نخست‌وزیر این کشور انجام می‌گیرد.

انتظار می‌رود که هزاران نفر امروز – شنبه – در تظاهراتی که از سوی بارسیه، گروه اصلاح‌طلب انتخاباتی، سازماندهی شده شرکت کرده و از نجیب بخواهند تا به دلیل رسوایی‌های میلیون دلاری‌اش که وی آن‌ها را رد و انکار کرده است، استعفا دهد.

«ماریا چین عبدالله»، مدیر بارسیه، و «مندیپ سینگ»، از اعضای دبیران، پس از آن که دفتر آنها مورد هجوم پلیس قرار گرفت، بازداشت شدند.

پلیس اعلام کرد که آن‌ها به دلیل اقدام‌های شورشگرانه بازداشت شده‌اند. در این حمله‌ها، رایانه‌های دستی، کارت‌های اعتباری و بانکی این افراد توقیف شده است.

«آمبیگا سرینواسان»، دبیر جامعه حقوق بشر و رئیس پیشین بارسیه در پیام کتبی اعلام کرد که تظاهرکنندگان به‌رغم این بازداشت‌ها به اعتراض‌های خود ادامه خواهند داد.

وی گفت:«‌فکر می‌کنم که به دلیل این بازداشت‌ها، شاهد حضور بیشتر مردم باشیم.»

سال گذشته، بیش از ۲۰۰ هزار نفر در تظاهرات مشابهی که از سوی بارسیه سازماندهی شده بود،‌ شرکت کردند. این گروه از سال ۲۰۰۷ تا کنون خواستار تظاهرات گسترده و اصلاحات انتخاباتی و قانون اساسی شده بود.

بر اساس اعلام فعالان حقوق بشری و رسانه‌های محلی، پنج رهبر مخالف که شامل «آنتونی لوکه» و « آروتچولان» نیز می‌شدند،‌ نیز بازداشت شدند.

دو رهبر جنبش‌های دانشجویی که در ماه آگوست تظاهراتی را سازماندهی کرده بودند و خواستار بازداشت‌ها در ارتباط با رسوایی‌های اخیر شده بودند، نیز دستگیر شدند.

«جوزف بندیکت»، معاون دبیر بخش آسیا و اقیانوسیه عفو بین‌الملل،‌در این رابطه گفت:« این دستگیری‌ها،‌ آخرین سری از تلاش‌های سرکوبگرانه برای آزار و اذیت فعالان جامعه مدنی مالزی و مدافعان حقوق بشر است.»

وی افزود:«‌ این افراد باید بدون هیچ قید و شرطی به سرعت آزاد شده و تظاهرات باید به صورت مسالمت‌آمیز اجازه برگزاری داشته باشد.»

بارسیه در کنار دیگر گروه‌ها، به واسطه گزارش‌ها در رابطه با دریافت وجه نقد از موسسه جامعه آزاد، سازمانی که به «جرج سورس»، تاجر معروف مرتبط است، مورد تحقیق قرار گرفته است.

دولت نجیب رزاق در تلاش برای سرکوب رسانه‌ها و جامعه شهروندی به خاموش کردن صدای منتقدان در مورد رسوایی‌های مطرح شده پرداخته است.

رسوایی‌های عنوان شده، حاکی از آن است که شرکت‌های مرتبط با رزاق در شش کشور جهان مانند سوئیس، سنگاپور و آمریکا، سرمایه‌گذاری کرده و مقادیر بالایی از سرمایه‌های خود را به حساب‌های مقام‌های مالزیایی که مقا‌م‌های آمریکایی آن را مرتبط با نخست‌وزیر دانسته‌اند، منتقل کرده‌اند.     

 

 

کد خبر : ۴۳۰۲۸۵