خبرگزاری کار ایران

زنگنه در گفت‌وگو با ایلنا:

تحرکات داعش نسبت به سال گذشته ناچیز است/حلقه‌های امنیتی نجف و کربلا در بالاترین ضریب امنیتی

بدون تردید چینش و آرایش نیروهای نظامی و امنیتی و حتی پلیس فدرال عراق مدلی از توزیع مناسب نیروها در خصوص تامین امنیت راهپیمایی اربعین را نمایان می‌کند.

«صباح زنگنه» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به تاثیر عملیات موصل بر تامین امنیت مراسم اربعین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: به صورت طبیعی زمانی که در یک محور عملیاتی توجه نیروها به آن سمت متمرکز شود، این احتمال وجود دارد که در نقاط دیگر برای منحرف کردن این جریان در اطراف موصل اتفاقی بیافتد و تفاوت این است که در موصل و اطراف آن عراقی‌ها در برابر جبهه‌ای قرار می‌گیرند که حدود آن مشخص است و تراکم جمعیت تروریست‌ها را به خوبی رصد کرده و از آن اطلاع دارند. اما زمانی که محورها و مناطق دیگر را مشاهده می‌کنیم، چنین جمعیتی از تروریست‌ها که جبهه وسیعی را تشکیل می‌دهند به چشم نمی‌خورد ولی بدون شک هسته‌های پنهان و خفته در این بین وجود دارد که آنها در هر شرایط در عراق حضور دارند و در سال‌های آینده هم حضور خواهند داشت.

وی افزود: حجم این عملیات‌ها در موصل شاید بالا باشد اما در سایر مناطق به طور پراکنده صورت می‌گیرد و نمی‌تواند تاثیر چندانی داشته باشد. چراکه جمعیت زیاد است و این جمعیت با عملیات‌های غیر هدفمند متوقف و متفرق نخواهند شد. از سوی دیگر هرگونه حمله با توجه به حجم عمومی جمعیت در راهپیمایی اربعین نمی‌تواند مردم را به عقب براند که نمونه آن را در سامرا می‌‌توانیم مشاهده کنیم و به‌رغم عملیات‌های تروریستی در این نقطه همچنان زائران به آن نقطه سفر می‌کنند.

سفیر و نماینده سابق ایران نزد سازمان همکاری اسلامی با بیان این‌که وضعیت امنیت عمومی امسال عراق با سال گذشته قابل مقایسه نیست، گفت:  اینکه گفته می‌شود همانند سال گذشته احتمال دارد گروه‌های تروریستی از مهمات و سلاح‌های دوربرد مانند انواع خمپاره و کاتیوشا و حتی موشک‌های دست ساز علیه راهپیمایی اربعین استفاده کند به نظر منتفی خواهد بود. چراکه اوضاع میدانی و پیشروی نیروهای عراقی نسبت به سال گذشته بسیار مثبت و گسترده بوده و از این جهت بسیاری مناطق از سیطره داعش خارج شده است. از این جهت حلقه‌های امنیتی در نجف و کربلا و استان‌های همجوار تا حدود زیادی شدیدتر به کار خود ادامه می‌دهند که این وضعیت امکان بروز هرگونه حادثه و عملیات تروریستی را به حداقل می‌رساند. اما با توجه به وضعیت میدانی عراق تنها مدلی که می‌توان به جمعیت حاضر در پیاده‌روی اربعین ضربه وارد کرد، از طریق حملات انتحاری خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در روزهای گذشته حمله انتحاری که منجر به کشته شدن تعدادی از نفرات در ناحیه غرب کربلا شده بود تا حدود زیادی توسط نیروهای امنیتی و ارتش عراق کنترل شد و نهایتاً یک نفر از شش عامل انتحاری به ناچار خود را منفجر کرد از این جهت و با نزدیک بودن مناطق غربی کربلا به استان الانبار و با توجه به اقلیم مذهبی سنی نشین‌ها در آنجا هر چقدر که از سمت کربلا دور می‌شویم و فاصله می‌گیریم شاهد خیزش ناامنی‌ها خواهیم بود. اما با توجه به نزدیک شدن به حلقه‌های امنیتی اماکن متبرکه ضریب تامین امنیت بالاتر می‌رود. بدون تردید چینش و آرایش نیروهای نظامی و امنیتی و حتی پلیس فدرال عراق مدلی از توزیع مناسب نیروها در خصوص تامین امنیت راهپیمایی اربعین را نمایان می‌کند که با به کار گرفتن تجهیزات مدرن و کشف مهمات و تسلیحات در روزهای گذشته ضریب امنیتی این تجمع گسترده و میلیونی به بالاترین سطح رسیده است.

 

 

کد خبر : ۴۲۹۹۷۵