خبرگزاری کار ایران

وزیر اقتصاد روسیه بازداشت شد

وزیر اقتصاد روسیه به اتهام‌ دریافت رشوه دو میلیون دلاری، بازداشت شد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز،‌ مقام‌های اجرایی روسیه، «الکسی اولیکایف» وزیر اقتصاد روسیه را به اتهام اختلاس مرتبط با خرید شرکت نیمه دولتی «باشنفت»‌ از شرکت نفتی دولتی «روسنفت»، بازداشت کردند. این اقدام می‌تواند ضربه‌ای به حلقه افراد نزدیک به «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری این کشور تلقی شود.

از زمان سقوط شوروی سابق، اولیکایف نخستین مقام ارشد روسی محسوب می‌شود که در زمان تصدی یک موقعیت دولتی بازداشت می‌شود.

کمیسیون تحقیقات اعلام کرده است که وی دو میلیون دلار به عنوان رشوه در قبال امضا خرید شرکت روسنفت دریافت کرده است.

این کمیسیون در بیانیه خود اعلام کرد:«‌وزیر، بازداشت شده است. در آینده نزدیک بازجویان، برنامه‌هایی برای طرح دعوا و به دادگاه کشاندن وی دارند.»

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت که پوتین در رابطه با این مورد حقوقی زمانی که این تحقیقات آغاز شد،‌ اطلاع حاصل کرده است. پسکوف گفت: «این‌ها همه اتهامات بسیار جدی‌ هستند. ولی تنها یک دادگاه می‌تواند، حکمی در این زمینه صادر کند.»

وی گفت «نمی‌داند که این بازداشت به معنای بازنگری در خرید شرکت باشنفت از سوی روسنفت خواهد بود یا خیر.»

خرید باشنفت از سوی روسنفت در میانه یک نزاع حیاتی و اساسی میان کارزار‌های رقیب در کاخ کرملین انجام می‌گرفت.

«ایگور سخین» رئیس روسنفت،‌ که همچنین از قدرتمندترین افراد نزدیک به پوتین محسوب می‌شود، برای خرین باشنفت تلاش بسیار زیادی کرده است. اما این خرید از سوی اقتصاددانان لیبرال در دولت به شدت مورد مخالفت قرار گرفت. برخی از این اقتصاددانان معتقد هستند که این پرونده ارتباطاتی با «دیمیتری مدودف» نخست‌وزیر این کشور داشته که معتقد است که باشنفت باید به بخش خصوصی واگذار شود.

کد خبر : ۴۲۹۱۱۲