خبرگزاری کار ایران

قنادباشی در گفت‌وگو با ایلنا:

سیاست عربستان از تقویت بوکوحرام تا ممنوعیت فعالیت جنبش اسلامی نیجریه/ ردپای ریاض از بحرین تا آفریقا

در ماه‌های اخیر منابع خبری بومی نیجریه اعلام کردند بخشی از سیاست‌های این کشور در تقویت بوکوحرام برای مقابله با شیعیان طرح‌ریزی شده است که در راس آن جنبش اسلامی قرار دارد.

«جعفر قنادباشی» کارشناس مسائل آفریقا با اشاره به ممنوعیت فعالیت جنبش اسلامی نیجریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا بیان کرد: دلیل اصلی ممنوعیت فعالیت جنبش اسلامی نیجریه توسط دولت این کشور را باید در رویارویی حکومت نیجریه با یک جریان مرکزی شیعی بررسی کرد. این جریان از سالیان گذشته برای احقاق حقوق خود در نیجریه فعالیت کرده و در این مدت روند رو به رشد را طی کرده است. در مقابل، درخواست حکومت نیجریه از بین رفتن کامل این جریان بوده که در سال گذشته شاهد بودیم در ایام محرم چیزی حدود ۳۰۰ نفر از اعضای این جنبش توسط ارتش نیجریه به قتل رسیده و در گور دسته‌جمعی مدفون شده‌اند که پس از آن دیده‌بان حقوق بشر این خبر را تایید و محکوم کرد.

وی ادامه داد: پس از آن شاهد بازداشت «شیخ زکزاکی» در امتداد این وضعیت بودیم. به موازات این موضوع شاهد بودیم که دولت نیجریه سعی کرد که سکوت را حکمفرما کند و معتقد بود که با عدم مقابله با این جنبش می‌تواند مانع رشد و فعالیت آنها شود. اما راهپیمایی‌های اعتراضی در پایتخت نیجریه همچنان ادامه داشت و در آنجا بود که مقام‌های امنیتی و سیاسی نیجریه به فکر مقابله جدی با این جریان افتادند. چراکه می‌دانستند اگر با این جریان مقابله نکنند، آنها به مطالبه حقوق خود ادامه خواهند داد و همین روند ادامه پیدا خواهد کرد.

در حالت فعلی شاهد هستیم که فعالیت «جنبش اسلامی نیجریه» ممنوع‌ اعلام شد. در اینجا باید به این نکته اشاره شود که برآورد حکومت نیجریه از فعالیت این گروه در مقابله با آنها نتیجه برعکس داد. چراکه دولتمردان این کشور معتقد بودند اگر با این جنبش و فعالیت آنها مقابله نشود، به صورت خودکار و با گذشت چند ماه این فعالیت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد که کاملاً نتیجه مخالف این دیدگاه را شاهد بودیم.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با تاکید بر این‌که ممنوع شدن فعالیت جنبش اسلامی نیجریه یک راهبرد غلط در حوزه سیاست داخلی این کشور محسوب می‌شود، گفت: در اینجا باید این پرسش مطرح شود که چرا در کشور نیجریه با فعالیت و عملیات‌های گروهک تروریستی بوکوحرام مقابله نمی‌شود اما با فعالیت احزاب و جنبش‌هایی مانند جنبش اسلامی نیجریه مقابله سخت صورت می‌گیرد، به گونه‌ای که اسناد و داده‌های مستند در نیجریه اثبات کرده که بخشی از تسلیحات نیمه‌سنگین و سنگین ارتش این کشور در اختیار اعضای بوکوحرام قرار گرفته است. مضاف بر این در ماه‌های اخیر منابع خبری بومی نیجریه اعلام کردند که بخشی از سیاست‌های نیجریه در تقویت بوکوحرام برای مقابله با شیعیان طرح‌ریزی شده است که در راس آن جنبش اسلامی قرار دارد.

وی افزود: از منظری دیگر باید مد نظر داشت که بخشی از ارتش نیجریه توسط اسرائیل آموزش داده شده است که این خود می‌تواند معادلات میدانی و حتی گرایش‌های قومی و مذهبی را تغییر داده و زمینه ایجاد یک نزاع قومی را نمایان کند. به علاوه اینکه سفارت عربستان در نیجریه نقش تاثیرگذاری در فعال‌تر شدن اقدام‌های علیه شیعیان اتخاذ کرده است. لذا از این جهت باید بگوییم که دولت نیجریه به دنبال راهبرد صحیح برای تامین منافع ملی خود و حتی شهروندان این کشور نیست و ارتباطات آنها با سعودی‌ها نسبت به سال‌های گذشته و با توجه به تغییرات رخ داده در غرب آسیا و شمال آفریقا نزدیک‌تر شده است.

قنادباشی در پاسخ به این‌که آیا عربستان برای ایجاد خط تخریبی علیه شیعیان آفریقا طرح‌ریزی کرده است یا خیر، گفت: قبل از به راه افتادن جریان بوکوحرام، در آفریقا مساجد و در امتداد آنها مدارس دینی توسط وهابی‌های عربستان در نیجریه تاسیس شد که اغلب مدرسان و مربی‌های شاغل در آنجا یا کلاً سعودی بودند یا اینکه در مدارس وهابی ریاض و جده آموزش دیده و به نیجریه منتقل شده بودند. از این رو به صورت کاملاً واضح می‌توان فهمید که خط القایی به حکومت نیجریه یک خط فرقه‌گرایی است که مشابه آن را امروز در به هم‌ریختگی‌های عراق و سوریه و حتی لبنان و یمن ملاحظه می‌کنیم. در امتداد این موضوع باید به شهادت شیخ نمر باقر النمر، دستگیری شیخ‌ علی سلمان در بحرین و لغو تابعیت شیخ عیسی قاسم اشاره کرد که به دنبال آن دستگیری شیخ زکزاکی در نیجریه را شاهد بودیم.

 از این جهت با نگاهی به این حجم از بازداشت‌ها و دستگیری‌های افراد شاخص دینی در عربستان، بحرین و نیجریه باید خط سعودی‌ها در سایر کشورها را دنبال کرد. از این رو می‌توانیم بفهمیم که سناریویی برای ایجاد یک خط تخریبی فرقه‌ای توسط عربستان نه تنها در غرب آسیا بلکه در آفریقا طرح‌ریزی و در حال اجرا شدن است.

وی در پایان یادآور شد: در زمان بازداشت شیخ زکزاکی عربستان به صورت رسمی از مقام‌های نیجریه تشکر کرد. لذا با توجه به عدم حضور آمریکایی‌ها در آفریقا که دنبال‌کننده نفوذ خود در کشورهای مختلف دنیا هستند، می‌توانیم بفهمیم که عزم جدی برای مقابله با بوکوحرام و تروریست‌های مستقر در شمال آفریقا وجود ندارد و از این منظر شاهد هستیم که جنبش‌هایی مانند جنبش اسلامی نیجریه مورد هدف قرار می‌گیرند که این نشان از تقویت خطوط فرقه‌گرایی در آفریقا توسط عربستان و سناریونویسی آمریکا در فاز دیگر دارد.

کد خبر : ۴۱۸۳۰۸