خبرگزاری کار ایران

تفرشی در گفت‌وگو با ایلنا:

قدرت گرفتن فرانسه و آلمان دلیل مخالفت بریتانیا با ارتش اروپایی/ تهدید روابط نظامی لندن با اروپا متصور است

گرداننده اصلی ناتو آمریکا است و به دلیل این‌که بریتانیا اصلی‌ترین شریک ایالات متحده در اروپا محسوب می‌شود، حفظ منافع آمریکا در این پرونده در اولویت قرار دارد. چراکه تشکیل ارتش اروپایی می‌تواند منافع آمریکا را نه تنها در اروپا بلکه در بدنه ناتو و کل جهان به خطر بیاندازد.

«مجید تفرشی» پژوهشگر و کارشناس مسائل بریتانیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در تشریح دلایل مخالفت بریتانیا با تشکیل ارتش اروپایی گفت: موضوع تشکیل ارتش اروپایی بحث جدیدی در اروپا نیست و از سال‌های گذشته و حتی قبل از تشکیل اتحادیه اروپایی وجود داشت. از همان زمان بریتانیا مخالفت خود با تشکیل ارتش اروپایی توسط کشورهای قاره سبز را اعلام کرده بود که البته چندین دلیل را می‌توان برای آن برشمرد. نخست این‌که بریتانیا تشکیل ارتش اروپایی‌ را مقدمه‌ای برای تضعیف وجهه نظامی و امنیتی خود می‌داند و در همین راستا معتقد است که اتحاد آلمان و فرانسه و به دنبال آن متحدان این کشورها می‌تواند موجب استحکام و تقویت این دو کشور شود و از این جهت احساس خطر می‌کند.

وی افزود: در محور دوم، بریتانیا از کاهش اقتدار و تضعیف ناتو هراس دارد. البته باید به این موضوع توجه شود که گرداننده اصلی ناتو آمریکا است و به دلیل این‌که بریتانیا اصلی‌ترین شریک ایالات متحده در اروپا محسوب می‌شود، حفظ منافع آمریکا در این پرونده در اولویت قرار دارد. چراکه تشکیل ارتش اروپایی می‌تواند منافع آمریکا را نه تنها در اروپا بلکه در بدنه ناتو و کل جهان به خطر بیاندازد و از این جهت بریتانیا یکی از مخالفان اصلی و سرسخت این ارتش محسوب می‌شود. مخالفت‌های اخیر «مایکل فالون» وزیر دفاع بریتانیا هم در همین راستا مطرح شده است.

مساله‌ای که باید بیش از سایر موضوع‌ها به آن توجه شود، موقعیت و جایگاه بریتانیا در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپایی است. لندن در حالت فعلی درگیر فرایند برگزیت و جدایی از اتحادیه اروپا است؛ از این منظر جایگاه فعلی بریتانیا و درگیری‌هایی که میان این کشور و سایر اعضای اتحادیه وجود دارد، این اجازه را به انگلیس نمی‌دهد تا بخواهد به صورت علنی در خصوص تشکیل ارتش اروپایی بیش از این مانور بدهد. حتی انگلیسی‌ها معتقدند که اگر قرار باشد یک سازمان نظامی بین‌المللی در منطقه و حتی خاورمیانه اقدام به کمک و پیشبرد راهبردهای اروپا کند، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی اولین و آخرین گزینه مهم و مورد نظر خواهد بود. از این لحاظ آنها معتقد هستند که باید ناتو را تقویت کرد.

تفرشی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا رویارویی بریتانیا با کشورهای اروپایی، خصوصاً فرانسه و آلمان می‌تواند در روابط نظامی و امنیتی لندن و کشورهای دیگر تاثیر بگذارد یا خیر، گفت: باید مدنظر داشته باشیم که آلمان و فرانسه و در امتداد آن، متحدان آنها مانند ایتالیا، اتریش، بلژیک و حتی پرتغال معتقد هستند که قدرت مانور بریتانیا نسبت به گذشته کمتر شده است و از این منظر در آینده و پس از خروج لندن از اتحادیه این قدرت مانور کمتر هم خواهد شد. باید توجه کرد که این موضوع در قراردادهای امنیتی و دفاعی و همچنین تصمیم‌های استراتژیک، تاثیر گذار خواهد بود و اگر بریتانیا بیش از این با طرح تشکیل ارتش اروپایی مخالفت کند به عنوان شریک و متحد ارزشمند در قاره سبز مطرح نخواهد شد. از این منظر و با فرض این‌که ارتش اروپایی تاسیس شود، تنها روزنه‌ای که می‌تواند ارتباط میان انگلیس و اروپا را از حیث امنیتی و نظامی حفظ کند، ارتباط میان ناتو و ارتش اروپایی خواهد بود که این امر مستلزم ایجاد راهکار مناسب برای ارتباط این دو نهاد نظامی بین‌المللی است.

کد خبر : ۴۱۵۱۶۳