خبرگزاری کار ایران

توافق چین و کوبا به تقویت روابط

نخست‌وزیر چین برای نخستین بار از کوبا دیدار می‌کند. مقام‌های دو کشور متعهد به تعمیق روابط شده‌اند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «لی که چیانگ»، نخست‌وزیر چین در دیدار با «رائول کاسترو»، رئیس‌جمهوری کوبا در روز شنبه و در جریان یک دیدار دو روزه از هاوانا اقدام به امضاء حدود ۳۰ توافق در رابطه با همکاری‌های اقتصادی در بخش‌های مختلف کردند.

لی اولین نخست‌وزیر چین است که از کوبا دیدار می‌کند،‌ هرچند «شی جین پینگ»، رئیس‌جمهوری این کشور در سال ۲۰۱۴ از این کشور دیدار کرده است.

چین دومین شریک تجاری کوبا پس از ونزوئلا است. دو کشور حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار در ۹ ماهه اول سال ۲۰۱۵ با یکدیگر تبادلات تجاری داشته‌اند.

لی در مصاحبه خود با یک روزنامه کوبایی گفت که سفر او با هدف تحکیم و گسترش روابط میان دو کشور انجام گرفته و در نظر دارد تا با تقویت حوزه‌های جدیدی از همکاری‌های اقتصادی «اعتماد سیاسی دو جانبه را تقویت کند.»

دو کشور با امضا توافق‌نامه‌ای در رابطه با همکاری‌ها در حوزه‌های علمی، محیط‌زیست،‌صنعت،‌انرژی،‌ سلامت عمومی و بخش کشاورزی توافق کرده‌اند که پروژه‌های خاص را تامین مالی کنند.

از زمان آغاز اصلاحات تجاری در هاوانا،‌این کشور تبدیل به یکی از مراکز توریستی و جذب سرمایه شده است.

کمی پیشتر در هفته گذشته، «شینزو آبه»، نخست‌وزیر ژاپن برای نخستین بار از این کشور دیدار کرد. وی در این دیدار اعلام کرد که تمایل به تعمیق روابط میان دو کشور را دارد.

لازم به ذکر است که لی در روز شنبه به کوبا وارد شده و قرار است تا در روز دوشنبه از این کشور خارج شود. هنوز هیچ کنفرانس مطبوعاتی‌ طرح‌ریزی نشده است.

کد خبر : ۴۱۳۶۵۶