خبرگزاری کار ایران

سردبیر دیدبان روسیه در گفت و گو با ایلنا:

حفظ وضع موجود در اوکراین، سناریوی مطلوب روس‌ها است/ تقابل مسکو و واشنگتن در کی‌یف مانند قبل نیست

الحاق کریمه به روسیه و حفظ بندر استراتژیک سواستوپول بخش مهمی از خواسته‌ها و منافع کرملین در اوکراین را تامین کرد و به نظر می‌رسد روس‌ها خواستار حفظ وضع موجود در اوکراین هستند.

«احمد وخشیته» سردبیر دیدبان روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به شروع فاز جدید درگیری‌ها میان روسیه و اوکراین بیان کرد: موضوع تقابل روسیه و اوکراین، بحث تازه‌ای نیست و همواره از ۲۱ نوامبر ۲۰۱۳ که دولت کی‌یف تصمیم به تعلیق گفت‌وگوها با اتحادیه اروپا گرفت و به دنبال آن مردم به خیابان‌ها ریختند و نهایتاً منتهی به فرار رئیس‌جمهوری وقت اوکراین از کشورش شد، وجود داشته است. پس از این تاریخ یک دو قطبی در اوکراین شکل گرفت و ساکنان شهرهای شرقی مانند کریمه، دونتسک و لوهانسک به روس ها تمایل پیدا کردند و دیگر شهرها به سمت اتحادیه اروپا. در این مدت بارها دولت مرکزی اوکراین، روس‌ها را به تحریک مرزهای شرقی متهم کرده و از سوی دیگر نیز کرملین، کی‌یف را به نادیده گرفتن حقوق شهروندان روس در شرق اوکراین متهم کرده است و همواره درگیری‌های فصلی وجود داشته و دارد.

وی افزود: بعد از این‌که روسیه ماه گذشته مدعی شد شبه‌نظامیان اوکراینی قصد دارند به یکی از زیرساخت‌های اساسی حمله کنند، بار دیگر تنش‌ها بین دو کشور شدت گرفت. در واقع روس ها مدعی هستند که نقشه و توطئه دستگاه نظامی اوکراین برای حمله به منطقه کریمه را مختل و خنثی کرده‌اند. تحریم‌های غربی علیه روسیه که به موجب الحاق کریمه شکل گرفت، همچنان به قوت خود باقی است و شاید بتوان گفت این بالاترین موضع غرب و ناتو طی این سال ها بوده است. واقعیت این است که اروپایی‌ها تاکنون وارد حمایت جدی از نیروی نظامی دولت مرکزی اوکراین برای تقابل با روسیه در کریمه و دیگر مناطق شرقی اوکراین نشده‌اند.

 باید توجه داشت که بحران اوکراین در زمانی شکل گرفت که روس ها و غربی‌ها تقابل تندی در سوریه با یکدیگر داشتند. اما  شکل‌گیری ائتلاف ضد داعش میان کرملین و دیگر کشورهای غربی حاضر در منازعه سوریه سبب شده است تا غربی‌ها در ناتو رفته رفته شکیبایی خود را برای حمایت از دولت مرکزی از دست بدهند و حمایتشان کاهش پیدا کند.

این کارشناس مسائل روسیه در پایان با اشاره به سنایوی مورد نظر و مطلوب روسیه در اوکراین گفت: الحاق کریمه به روسیه و حفظ بندر استراتژیک سواستوپول بخش مهمی از خواسته‌ها و منافع کرملین در اوکراین را تامین کرد و به نظر می‌رسد روس‌ها خواستار حفظ وضع موجود در اوکراین هستند؛ چراکه در این وضعیت دولت مرکزی از مشروعیت و مقبولیت لازم در مناطق شرقی بهره‌مند نیست و این مناطق به سمت روسیه گرایش دارند. از سوی دیگر، شکل‌گیری ائتلاف در بحران سوریه موجب کاهش زبانه‌های تقابل روسیه و غرب در اوکراین می‌شود. شاید بتوان مدعی شد روسیه و آمریکا با یکدیگر به طور نسبی در سوریه و اوکراین در حال صلح هستند.

کد خبر : ۴۱۱۲۹۳