خبرگزاری کار ایران

ابوالفتح در گفت‌وگو با ایلنا:

وضعیت جسمی کلینتون وخیم نیست/ بایدن، کین و سندرز گزینه‌های بالقوه برای جانشینی کاندیدای دموکرات‌ها هستند

تمامی رسانه‌ها و مطبوعات مرتبط با محافظه‌کاران رسماً اعلام کردند که وزیر خارجه سابق آمریکا قابلیت فعالیت به عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات را ندارد؛ حتی از یک سال پیش اعلام کرده بودند که وی بیشتر از یک سال زنده نخواهد بود.

«امیرعلی ابوالفتح» تحلیلگر مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در تشریح تاثیر اوضاع جسمانی «هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات‌ها بر وضعیت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا عنوان کرد: هیلاری کلینتون در سن ۶۹ سالگی با یک‌سری از بیماری‌هایی مواجه است که از ماه‌های گذشته، تا حدودی نمایان شد. سرفه‌های مکرر و بی‌حسی‌ها در برخی از مناظره‌های وی مشاهده شده بود که بالاخره در روز یکشنبه مصادف با پانزدهمین سالگرد ۱۱ سپتامبر در نیویورک شاهد بودیم که وی از حال رفته و نهایتاً توسط آمبولانس به بیمارستان منتقل شد. پس از انتشار خبر بیماری وی، مشاوران او اعلام کردند که کلینتون مبتلا به بیماری ذات‌الریه بوده و هم‌اکنون این بیماری جهش داشته است. مساله مذکور باعث شد تا نگرانی‌هایی در اردوگاه دموکرات‌ها به وجود آید که آیا وی می‌تواند در دو ماه آینده در مناظره‌ها حاضر شود یا خیر.

وی ادامه داد: از سمت دیگر در بین طرفداران کلینتون این مسئله مطرح شده است که آیا نامزد منتخب آنها با توجه به سوابق پزشکی که دارد می‌تواند در انتخابات حاضر شود یا خیر؟ از این جهت نگرانی‌ها در داخل دموکرات‌ها و همچنین در میان هواداران وی نمایان شده است. پرسشی در اینجا پیش می‌آید، که در صورت پیشروی بیماری وی و ایجاد مشکلات حاد از لحاظ جسمی و سلامتی برای کلینتون چه حالتی در انتخابات پیش‌روی ریاست‌جمهوری ایالات متحده به وجود خواهد آمد؟ باید دانست که هیچ کس نمی‌تواند وی را وادار به کناره‌گیری از عرصه انتخابات کند. مگر این‌که اولاً کلینتون «جان خود را از دست دهد» یا اینکه به «صلاح‌دید خود از نامزدی حزب متبوعش کناره‌گیری کند». در این حالت است که سران حزب دموکرات با برگزاری جلسه داخلی روی گزینه‌هایی مانند تیم‌کین، برنی سندرز یا جو بایدن اعلام نظر می‌کنند تا مشخص شود کدام گزینه را می‌توان به جای کلینتون معرفی کرد.

احتمال دارد چهره‌ای مانند جو بایدن که در حالت فعلی معاون باراک اوباما است و در کنوانسیون حزب دموکرات به عنوان نامزد حضور نداشته، به عنوان گزینه مدنظر معرفی شود. اما خلاف آن چیزی که رسانه‌ها اعلام کرده‌اند وضعیت جسمانی کلینتون تا به این حد وخیم نیست ولی حزب دموکرات و سران آن می‌بایست پیش‌بینی‌های دقیقی را پیشاپیش صورت دهند تا اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ داد، سریعاً ‌بتوانند جایگزین کلینتون را به عنوان خروجی نهایی لیبرال‌ها معرفی کنند.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به عکس‌العمل جمهوری‌خواهان در خصوص بیماری کلینتون تصریح کرد: عملکرد رسانه‌های جمهوری‌خواه از یکشنبه و زمانی که خبر بستری شدن کلینتون در بیمارستان منتشر شد، قابلیت بررسی دارد. چراکه تمامی رسانه‌ها و مطبوعات مرتبط با محافظه‌کاران رسماً اعلام کردند که کلینتون قابلیت فعالیت به عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات را ندارد. حتی از یک سال پیش اعلام کرده بودند که وی بیشتر از یک سال زنده نخواهد بود. اما مساله اینجاست که در انتخابات ریاست‌جمهوری، طرفین از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا جناح خود را مطرح و جناح مقابل را مغلوب جلوه دهند. در این موضوع هم چنین حالتی وجود دارد و شهروندانی که به سمت دموکرات‌ها گرایش دارند، نگران این ماجرا هستند که آیا نامزد آنها در حزب دموکرات با این وضعیت می‌تواند در کارزار انتخابات حضور داشته باشد یا خیر.

وی در پایان خاطر نشان کرد: مشابه این موضوع را در سال ۱۹۶۳ و پس از ترور جان کندی شاهد بودیم و نظاره‌گر یک نوسان مشهود به علاوه ایجاد نابسامانی در ایالت متحده بودیم. به هر جهت باید دانست که جمهوری‌خواهان از این موضوع برای پیشبرد اهداف خود استفاده خواهند کرد. اما موضوعی که مطرح است این خواهد بود که اگر کلینتون با مشکل جدی مواجه شود هم‌حزبی وی یعنی «برنی سندرز» به جای وی خواهد نشست یا خیر؟ برآوردها بر این است که احتمالاً و در صورت کناره‌گیری کلینتون تا حدود زیادی نگاه‌ها به سمت این نامزد سوسیالیست دوخته شود اما باید دید که اجماع درونی دموکرات‌ها به سمت چه کسی متمایل خواهد شد.

کد خبر : ۴۱۰۴۸۸