خبرگزاری کار ایران

مخالفان سیاست‎‌های چین در انتخابات هنگ کنگ پیروز شدند

فعالان مخالف سیاست‎‌های چین موفق شدند با کسب اکثریت نسبی در انتخابات، به شورای قانون‌گذاری راه پیدا کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از گاردین،‌ دو سال پس از آن که هزاران جوان در هنگ‌ کنگ با تظاهرات در خیابان‌ها خواستار تغییرات سیاسی شدند،‌ نسل جدیدی از شهروندان هوادار دموکراسی موفق شدند در این مستعمره پیشین بریتانیا به قدرت برسند.

حداقل چهار فعال جوان که حامی استقلال سیاسی یا استقلال از چین هستند، موفق به کسب کرسی در شورای ۷۰ نفره قانون‌گذاری هنگ‌ کنگ شدند. حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر روز یکشنبه در این رای‌گیری شرکت کردند.

برخی از تظاهرکنندگان جوانی که در اعتراض‌های گسترده سال ۲۰۱۴ در هنگ‌کنگ شرکت کرده بودند،‌ اکنون می‌توانند در ساختار قدرت سهیم باشند.

موفقیت این افراد حاکی از پیدایش یک نیروی جدید سیاسی است. شورای قانون‌گذاری که اعضای آن هر چهار سال یک بار انتخاب می‌شود،‌ هنوز مملو از قانون‌گذارانی است که با پکن همسو هستند،‌ چرا که سیستم انتخابی این شورا به گونه‌ای است که بیش از نیمی از کرسی‌ها به صاحبان صنایع و گروه‌های اجتماعی تخصیص می‌یابد. دولت هنگ کنگ نیز به شدت به حزب کمونیست چین نزدیک است.

بر اساس این گزارش، اکثریت ۳۵ کرسی تصاحب شده از سوی قانون‌گذاران مخالف پکن، ‌قابلیت وتوی قوانین را به این گروه خواهد داد.  

 

 

کد خبر : ۴۰۸۲۶۳